Palveluksessanne robotti. Kokeilusta saadut opit lähettirobottipalvelusta.
Ryynänen, Eetu (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103193589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103193589
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee uuden autonomisen kuljetuspalvelun testaamista Home-On-Demand -nimisestä kokeilusta saatujen oppien ja havaintojen kautta. Kokeilussa haettiin oppeja asiakkaiden palvelukokemuksesta, yritysten palveluiden tarjonnan lisämahdollisuuksista sekä autonomisen lähettirobotin esteettömästä liikkumisesta uudessa ympäristössä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa tutustutaan robottien kehityskulkuun ja historiaan sekä käydään läpi joitakin merkittävimpiä esimerkkejä robottien kehityksestä. Osiossa tarkastellaan myös robotiikkaan liittyviä uhkakuvia ja tutustutaan erilaisiin robotiikan osa-alueisiin sekä niiden tarjoamiin palveluihin. Toisessa osiossa käydään läpi tarkemmin palvelumuotoilua ja perehdytään palvelumuotoiluprosessiin sekä sen tärkeään rooliin suunniteltaessa uutta palvelukokonaisuutta.
Kolmas osio tarkastelee tarkemmin hanketta, johon kokeilu liittyi, sekä itse kokeilua. Osiossa kuvataan kokeilun etenemistä sekä sen eri vaiheita palvelumuotoilun näkökulmasta. Osiossa kerrotaan myös kyselyiden käytöstä tutkimuksessa sekä havainnoinnista tutkimusmenetelmänä, joita myös tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty.
Viimeisessä osiossa käydään läpi kokeilusta saatuja tuloksia, kootaan kokemukset yhteen sekä analysoidaan siitä saatuja oppeja. Osiossa tuloksia on käsitelty asukaskyselyiden, havaintojen, ostoskeskuksen asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kommenttien sekä medianäkyvyyden kautta.
Opinnäytetyön perusteella Home-On-Demand -kokeilussa havaittiin, että haasteistaan huolimatta nyt kokeiltu palvelu on jo varsin lähellä kaupallisesti toteutettavissa olevaa, oikeaa palvelua. Robotin ulkoasu ja muotoilu olivat onnistuneita, ja robotti herätti ihmisten mielenkiinnon. Ihmiset hakeutuivat usein kokeilun aikana katsomaan robottia, juttelemaan sille ja jopa silittämään sitä. Kauppakeskuksen ja asuinrakennuksen yhdistelmä toimi robottilähetille hyvin kokeilun toimintaympäristönä, ja sen toiminnoille toivottiin laajennusta kokeilun aikana. Robotin liikkumisen osalta haasteita ilmeni toimintaympäristön paloturvallisuusovien ja suurten kynnysten sekä hissillä liikkumisen osalta, mikä aiheutti haasteita ihmisten ja robotin yhteistoiminnalle.
Opintonäytetyön lopussa on tekijän pohdintaa aiheesta ja robotiikasta heränneitä ajatuksia kokeilun pohjalta.
Tämä opinnäytetyö käsittelee uuden autonomisen kuljetuspalvelun testaamista Home-On-Demand -nimisestä kokeilusta saatujen oppien ja havaintojen kautta. Kokeilussa haettiin oppeja asiakkaiden palvelukokemuksesta, yritysten palveluiden tarjonnan lisämahdollisuuksista sekä autonomisen lähettirobotin esteettömästä liikkumisesta uudessa ympäristössä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa tutustutaan robottien kehityskulkuun ja historiaan sekä käydään läpi joitakin merkittävimpiä esimerkkejä robottien kehityksestä. Osiossa tarkastellaan myös robotiikkaan liittyviä uhkakuvia ja tutustutaan erilaisiin robotiikan osa-alueisiin sekä niiden tarjoamiin palveluihin. Toisessa osiossa käydään läpi tarkemmin palvelumuotoilua ja perehdytään palvelumuotoiluprosessiin sekä sen tärkeään rooliin suunniteltaessa uutta palvelukokonaisuutta.
Kolmas osio tarkastelee tarkemmin hanketta, johon kokeilu liittyi, sekä itse kokeilua. Osiossa kuvataan kokeilun etenemistä sekä sen eri vaiheita palvelumuotoilun näkökulmasta. Osiossa kerrotaan myös kyselyiden käytöstä tutkimuksessa sekä havainnoinnista tutkimusmenetelmänä, joita myös tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty.
Viimeisessä osiossa käydään läpi kokeilusta saatuja tuloksia, kootaan kokemukset yhteen sekä analysoidaan siitä saatuja oppeja. Osiossa tuloksia on käsitelty asukaskyselyiden, havaintojen, ostoskeskuksen asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kommenttien sekä medianäkyvyyden kautta.
Opinnäytetyön perusteella Home-On-Demand -kokeilussa havaittiin, että haasteistaan huolimatta nyt kokeiltu palvelu on jo varsin lähellä kaupallisesti toteutettavissa olevaa, oikeaa palvelua. Robotin ulkoasu ja muotoilu olivat onnistuneita, ja robotti herätti ihmisten mielenkiinnon. Ihmiset hakeutuivat usein kokeilun aikana katsomaan robottia, juttelemaan sille ja jopa silittämään sitä. Kauppakeskuksen ja asuinrakennuksen yhdistelmä toimi robottilähetille hyvin kokeilun toimintaympäristönä, ja sen toiminnoille toivottiin laajennusta kokeilun aikana. Robotin liikkumisen osalta haasteita ilmeni toimintaympäristön paloturvallisuusovien ja suurten kynnysten sekä hissillä liikkumisen osalta, mikä aiheutti haasteita ihmisten ja robotin yhteistoiminnalle.
Opintonäytetyön lopussa on tekijän pohdintaa aiheesta ja robotiikasta heränneitä ajatuksia kokeilun pohjalta.