Autonomisen trukin hyödyntäminen rahtiterminaalissa
Kujala, Ropi (2020)
Kujala, Ropi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103183561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103183561
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten autonomisia trukkeja hyödynnetään tällä hetkellä rahtiterminaaleissa ja mitä haasteita tai hyötyjä autonomisen trukin hyödyntämisessä tulee. Työssä tarkastellaan autonomiseen trukkiin liittyvää nykyteknologiaa ja sitä minkälaisen infrastruktuurin autonominen trukki vaatii toimiakseen turvallisesti ja tehokkaasti. Työssä käytiin läpi autonomisen trukin hyötyjä perinteisiin lavansiirtovaunuihin ja vastapainotrukkeihin verrattuna, sekä tehtiin
suppeaa laskelmaa hyödyistä ja haitoista näiden välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuustutkimuksena ja siinä on perehdytty autonomisiin työkoneisiin liittyvään kirjallisuuteen, standardeihin ja verkkoaineistoon. Työssä on käyty läpi kattavasti muun muassa erilaiset autonomisen trukin turvallisuusominaisuudet, määräävät standardit ja erilaiset navigointitekniikat. Työssä on käyty läpi myös autonomisen trukin hyödyntämisen nykytila rahtiterminaaleissa ja luotu katsaus tulevaisuuteen nykytiedon pohjalta. Työssä saatiin hyvä käsitys nykytilasta autonomisen trukin hyödyntämismahdollisuuksista rahtiterminaalissa ja siitä, miksi kyseisen teknologian käyttö ei ole vielä yleistynyt merkittävästi rahtiterminaaleissa.
Tulevaisuudessa tekniikan kehittyessä ja kilpailun kiristyessä erilaiset autonomiset teknologiaratkaisut tulevat suurella todennäköisyydellä yleistymään myös perinteisimmillä aloilla, kuten rahtiterminaaleissa. Muutos ei kuitenkaan tapahdu lyhyellä aikavälillä kerralla, vaan pikkuhiljaa erilaisten autonomisten ratkaisuiden lisääntyessä ensin ihmisten rinnalle tukemaan ihmistä työssä ja tekniikan kehittyessä korvaamaan joitakin työtehtäviä kokonaisuudessaan. Logistiikkakustannukset muodostava merkittävän osa eri yrityksien kuluista ja siksi on väistämätöntä, että tulevaisuudessa erilaiset automaatioratkaisut tulevat korvaamaan suurimman osan nykyisistä työtehtävistä logistiikka-alalta.
suppeaa laskelmaa hyödyistä ja haitoista näiden välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuustutkimuksena ja siinä on perehdytty autonomisiin työkoneisiin liittyvään kirjallisuuteen, standardeihin ja verkkoaineistoon. Työssä on käyty läpi kattavasti muun muassa erilaiset autonomisen trukin turvallisuusominaisuudet, määräävät standardit ja erilaiset navigointitekniikat. Työssä on käyty läpi myös autonomisen trukin hyödyntämisen nykytila rahtiterminaaleissa ja luotu katsaus tulevaisuuteen nykytiedon pohjalta. Työssä saatiin hyvä käsitys nykytilasta autonomisen trukin hyödyntämismahdollisuuksista rahtiterminaalissa ja siitä, miksi kyseisen teknologian käyttö ei ole vielä yleistynyt merkittävästi rahtiterminaaleissa.
Tulevaisuudessa tekniikan kehittyessä ja kilpailun kiristyessä erilaiset autonomiset teknologiaratkaisut tulevat suurella todennäköisyydellä yleistymään myös perinteisimmillä aloilla, kuten rahtiterminaaleissa. Muutos ei kuitenkaan tapahdu lyhyellä aikavälillä kerralla, vaan pikkuhiljaa erilaisten autonomisten ratkaisuiden lisääntyessä ensin ihmisten rinnalle tukemaan ihmistä työssä ja tekniikan kehittyessä korvaamaan joitakin työtehtäviä kokonaisuudessaan. Logistiikkakustannukset muodostava merkittävän osa eri yrityksien kuluista ja siksi on väistämätöntä, että tulevaisuudessa erilaiset automaatioratkaisut tulevat korvaamaan suurimman osan nykyisistä työtehtävistä logistiikka-alalta.