FODMAP-ruokavaliota noudattavan asiakaskokemus ravintolassa
Keränen, Jenna (2021)
Keränen, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103183527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103183527
Tiivistelmä
Erityisruokavaliota noudattavien määrä on kasvanut viime vuosina monien tutkimusten mukaan. Samalla myös FODMAP-ruokavalio on yleistynyt. FODMAP-hiilihydraatit ovat lyhytketjuisia hiilihydraatteja, jotka fermentoituvat nopeasti ja imeytyvät huonosti ihmisen suolistossa. Ne voivat aiheuttaa ikäviä vatsavaivoja varsinkin herkkävatsaisille. FODMAP-ruokavaliossa vältetään oireita aiheuttavia FODMAP-hiilihydraatteja ja ruokavaliota käytetäänkin hoitokeinona ärtyvän suolen oireyhtymää poteville henkilöille.
Opinnäytetyössä paneuduttiin FODMAP-ruokavaliota noudattavan asiakaskokemukseen ravintolassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten paljon tietoa ravintolahenkilökunnilla on FODMAP-ruokavaliosta ja millaisen asiakaskokemuksen ravintolat tarjoavat FODMAP-ruokavaliota noudattavalle asiakkaalle. Lisäksi tavoitteena oli selvittää ravintolahenkilökunnan tietotaitoa siitä asiakaspalvelutilanteesta, jossa kohdataan erityisruokavalioiden noudattajia ravintolassa. Tutkimuksen avulla haluttiin myös ottaa selvää, miten hyvin erityisruokavaliota noudattavan asiakkaan toiveet annoksen suhteen pyrittiin toteuttamaan ja kuinka hyvin ne lopulta toteutuivat, kun annos saapui. Tutkimus toteutettiin Mystery shopping -tutkimusmenetelmää käyttäen havainnointitutkimuksena. Aineistonkeruu tehtiin havainnointikertoina tutkimuslomaketta apuna käyttäen.
Tutkimuksessa selvisi, että FODMAP-ruokavalio on melko tuntematon ruokavalio ravintolahenkilökuntien keskuudessa. Tutkimuksen aikana kävi ilmi, ettei suurin osa asiakaspalvelijoista ollut koskaan kuullutkaan kyseisestä ruokavaliosta. Erityisruokavaliota noudattavan asiakkaan kohtaamisessa ravintolahenkilökunnilla on myös parantamisen varaa. Osa asiakaspalvelijoista suhtautui jopa hieman kylmästi FODMAP-ruokavaliota noudattavaan asiakkaaseen. Toiveet pyrittiin toteuttamaan erityisen hyvin ja asiakasta kuunneltiin hänen toiveissaan. Asiakkaan toiveet myös toteutuivat yleisesti ottaen hyvin.
Opinnäytetyössä paneuduttiin FODMAP-ruokavaliota noudattavan asiakaskokemukseen ravintolassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten paljon tietoa ravintolahenkilökunnilla on FODMAP-ruokavaliosta ja millaisen asiakaskokemuksen ravintolat tarjoavat FODMAP-ruokavaliota noudattavalle asiakkaalle. Lisäksi tavoitteena oli selvittää ravintolahenkilökunnan tietotaitoa siitä asiakaspalvelutilanteesta, jossa kohdataan erityisruokavalioiden noudattajia ravintolassa. Tutkimuksen avulla haluttiin myös ottaa selvää, miten hyvin erityisruokavaliota noudattavan asiakkaan toiveet annoksen suhteen pyrittiin toteuttamaan ja kuinka hyvin ne lopulta toteutuivat, kun annos saapui. Tutkimus toteutettiin Mystery shopping -tutkimusmenetelmää käyttäen havainnointitutkimuksena. Aineistonkeruu tehtiin havainnointikertoina tutkimuslomaketta apuna käyttäen.
Tutkimuksessa selvisi, että FODMAP-ruokavalio on melko tuntematon ruokavalio ravintolahenkilökuntien keskuudessa. Tutkimuksen aikana kävi ilmi, ettei suurin osa asiakaspalvelijoista ollut koskaan kuullutkaan kyseisestä ruokavaliosta. Erityisruokavaliota noudattavan asiakkaan kohtaamisessa ravintolahenkilökunnilla on myös parantamisen varaa. Osa asiakaspalvelijoista suhtautui jopa hieman kylmästi FODMAP-ruokavaliota noudattavaan asiakkaaseen. Toiveet pyrittiin toteuttamaan erityisen hyvin ja asiakasta kuunneltiin hänen toiveissaan. Asiakkaan toiveet myös toteutuivat yleisesti ottaen hyvin.