Välitön ja välillinen asiakastyö Keusoten kotihoidossa : yhtenäistämistä Lean-menetelmin
Mehtonen, Pia (2021)
Mehtonen, Pia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123189
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kotihoitoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kotihoitojen välittömän ja välillisen asiakastyön sekä muun työn sisällöt ja luoda kotihoitoon toimintamalli siitä, mitä on välitön ja välillinen asiakastyö sekä muu työ Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kotihoidossa.
Opinnäytetyö on osa Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän tuottavuusohjelman toimenpidettä ”Välittömän työajan kasvattaminen kotihoidossa”. Tavoitteena on nostaa kotihoidon lähihoitajien välitön työaika 60 %:iin ja sairaanhoitajien 40 %:iin ja välitöntä työaikaa pyritään kasvattamaan monin eri keinoin vuoden 2022 loppuun mennessä.
Opinnäytetyön aineisto tuotettiin virtuaalisessa työpajassa, johon osallistui hoitajia jokaisesta Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kunnasta. Työpajassa luotiin kaksi arvovirtakuvausta kotihoidon hoitajan työpäivästä, jossa asiakas saa kotihoidon palvelua. Nämä arvovirtakuvaukset toimivat opinnäytetyön analysoitavana aineistona.
Opinnäytetyön tulosten perusteella välitön työaika koostuu hyvin erilaisista asioista. Tilastointi- ja toimintakäytänteissä on paljon vaihtelua. Jotta välitöntä työaikaa pystytään luotettavasti käyttämään esimerkiksi resurssoinnin pohjana, on erittäin tärkeää, että toiminta- ja tilastointikäytänteitä yhtenäistetään ja jatkossa välitön työaika koostuu joka alueella samoista asioista. Erilaiset käytänteet johtuvat vakioinnin puutteesta. Toimintamalli välittömän ja välillisen asiakastyön sekä muun työn sisällöstä pohjautuu opinnäytetyön aineistoon sekä arvoa tuottavan työn lisäämiseen, siihen on määritelty välittömän ja välillisen asiakas-työn sekä muun työn sisällöt ja periaatteet. Toimintamalli tuo kotihoidon työntekijän työn näkyväksi ja lisää asiakkaalle arvoa tuottavan työn osuutta hoitajan työpäivästä. Se myös lisää laatua ja potilasturvallisuutta sekä vähentää hoitajan työn kuormitusta.
Opinnäytetyö on osa Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän tuottavuusohjelman toimenpidettä ”Välittömän työajan kasvattaminen kotihoidossa”. Tavoitteena on nostaa kotihoidon lähihoitajien välitön työaika 60 %:iin ja sairaanhoitajien 40 %:iin ja välitöntä työaikaa pyritään kasvattamaan monin eri keinoin vuoden 2022 loppuun mennessä.
Opinnäytetyön aineisto tuotettiin virtuaalisessa työpajassa, johon osallistui hoitajia jokaisesta Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kunnasta. Työpajassa luotiin kaksi arvovirtakuvausta kotihoidon hoitajan työpäivästä, jossa asiakas saa kotihoidon palvelua. Nämä arvovirtakuvaukset toimivat opinnäytetyön analysoitavana aineistona.
Opinnäytetyön tulosten perusteella välitön työaika koostuu hyvin erilaisista asioista. Tilastointi- ja toimintakäytänteissä on paljon vaihtelua. Jotta välitöntä työaikaa pystytään luotettavasti käyttämään esimerkiksi resurssoinnin pohjana, on erittäin tärkeää, että toiminta- ja tilastointikäytänteitä yhtenäistetään ja jatkossa välitön työaika koostuu joka alueella samoista asioista. Erilaiset käytänteet johtuvat vakioinnin puutteesta. Toimintamalli välittömän ja välillisen asiakastyön sekä muun työn sisällöstä pohjautuu opinnäytetyön aineistoon sekä arvoa tuottavan työn lisäämiseen, siihen on määritelty välittömän ja välillisen asiakas-työn sekä muun työn sisällöt ja periaatteet. Toimintamalli tuo kotihoidon työntekijän työn näkyväksi ja lisää asiakkaalle arvoa tuottavan työn osuutta hoitajan työpäivästä. Se myös lisää laatua ja potilasturvallisuutta sekä vähentää hoitajan työn kuormitusta.