Vertailussa hevosalan tutkintoon johtava koulutus Suomessa ja Portugalissa
Jalava, Johanna (2021)
Jalava, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103082997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103082997
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämä opinnäytetyö sai alkunsa Hämeen ammattikorkeakoulun harjoittelujaksolla Portugalissa kesällä 2018. Silloin syntyi idea selvittää, minkälaista hevosalan koulutusta Portugalissa on ja etenkin, onko se samankaltaista kuin Suomessa. Tavoitteena oli tarkastella lähemmin ratsastuksenopettajien ja -ohjaajien koulutusta kussakin maassa sekä ratsastuksen osuutta opinnoissa. Tutkimusta varten haastateltiin kahta ratsastuksenopettajaa Portugalissa ja Suomessa sekä toteutettiin kysely ammattikorkeakouluopiskelijoille Portugalissa ja ratsastuksenopettajaoppilaille Suomessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen Ratsastuksenopettajainyhdistys ry.
Suomen ratsastuksenopettajien ja Portugalin ratsastusvalmentajien koulutukset eivät ole suoraan verrannollisia johtuen mm. niiden erilaisesta käytännön toteutuksesta. Portugalin hevoskulttuuri perustuu vahvasti ratsastustaitoon. Ratsastuksen arvostus näkyy kaikkialla, ja se on edellytys hevosalan ammattitaidolle Portugalissa. Suomessa sen sijaan hevoskulttuuri perustuu historiallisesti enimmäkseen hevosen käyttöön työhevosena maataloudessa ja myöhemmin raviurheilussa. Hevosalan opintoihin Suomessa ei välttämättä sisälly ratsastusta.
Sekä Portugalilla että Suomella on oma ainutlaatuinen hevoskulttuurin historiansa. Sen vaikutus on havaittavissa maiden hevosalan koulutuksessa ja siten historia tarjoaa mielenkiintoisen taustan koulutusten vertailulle.
Avainsanat koulutus, ratsastus, opetus, ratsuhevoset, kulttuurihistoria
Sivut 73 sivua, liitteitä 6 sivua
ABSTRACT
The idea for this thesis originates from the internship of Häme university of applied sciences in Portugal in the summer of 2018. There, the author became interested in Portuguese education in the equine sector and wanted to find out if it is similar to the education in Finland.
The focus of this study is on equine education that includes riding as an obligatory subject in either one or both countries and leads to an educational qualification. Particular attention is paid to the formal training of riding instructors in each country. In each country, one experienced riding instructor was interviewed, and a survey was conducted among students. The commissioner of the thesis is Finnish Riding Instructors Association.
Portugal’s entire equine culture, as well as equine education, is strongly based on riding skills. The appreciation of riding is evident everywhere, and it is a prerequisite for equine professionalism in Portugal. Consequently, the overall construction of equine education in Portugal is quite different from Finland. In Finland, the equine culture leans historically quite strongly on the use of the horse as a workhorse in farming and later in harness racing. Equine studies in Finland are possible to do without involving riding at all. These two countries, both with their unique history of equine culture, offer an interesting background for comparison.
Keywords education, riding, teaching, saddle horse, cultural history
Tämä opinnäytetyö sai alkunsa Hämeen ammattikorkeakoulun harjoittelujaksolla Portugalissa kesällä 2018. Silloin syntyi idea selvittää, minkälaista hevosalan koulutusta Portugalissa on ja etenkin, onko se samankaltaista kuin Suomessa. Tavoitteena oli tarkastella lähemmin ratsastuksenopettajien ja -ohjaajien koulutusta kussakin maassa sekä ratsastuksen osuutta opinnoissa. Tutkimusta varten haastateltiin kahta ratsastuksenopettajaa Portugalissa ja Suomessa sekä toteutettiin kysely ammattikorkeakouluopiskelijoille Portugalissa ja ratsastuksenopettajaoppilaille Suomessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Suomen Ratsastuksenopettajainyhdistys ry.
Suomen ratsastuksenopettajien ja Portugalin ratsastusvalmentajien koulutukset eivät ole suoraan verrannollisia johtuen mm. niiden erilaisesta käytännön toteutuksesta. Portugalin hevoskulttuuri perustuu vahvasti ratsastustaitoon. Ratsastuksen arvostus näkyy kaikkialla, ja se on edellytys hevosalan ammattitaidolle Portugalissa. Suomessa sen sijaan hevoskulttuuri perustuu historiallisesti enimmäkseen hevosen käyttöön työhevosena maataloudessa ja myöhemmin raviurheilussa. Hevosalan opintoihin Suomessa ei välttämättä sisälly ratsastusta.
Sekä Portugalilla että Suomella on oma ainutlaatuinen hevoskulttuurin historiansa. Sen vaikutus on havaittavissa maiden hevosalan koulutuksessa ja siten historia tarjoaa mielenkiintoisen taustan koulutusten vertailulle.
Avainsanat koulutus, ratsastus, opetus, ratsuhevoset, kulttuurihistoria
Sivut 73 sivua, liitteitä 6 sivua
ABSTRACT
The idea for this thesis originates from the internship of Häme university of applied sciences in Portugal in the summer of 2018. There, the author became interested in Portuguese education in the equine sector and wanted to find out if it is similar to the education in Finland.
The focus of this study is on equine education that includes riding as an obligatory subject in either one or both countries and leads to an educational qualification. Particular attention is paid to the formal training of riding instructors in each country. In each country, one experienced riding instructor was interviewed, and a survey was conducted among students. The commissioner of the thesis is Finnish Riding Instructors Association.
Portugal’s entire equine culture, as well as equine education, is strongly based on riding skills. The appreciation of riding is evident everywhere, and it is a prerequisite for equine professionalism in Portugal. Consequently, the overall construction of equine education in Portugal is quite different from Finland. In Finland, the equine culture leans historically quite strongly on the use of the horse as a workhorse in farming and later in harness racing. Equine studies in Finland are possible to do without involving riding at all. These two countries, both with their unique history of equine culture, offer an interesting background for comparison.
Keywords education, riding, teaching, saddle horse, cultural history