Tunnekasvatuksen toteuttaminen päiväkodeissa 5–6-vuotiaille: Mikkelin varhaiskasvatusopettajien näkökulmasta
Löf, Essi; Santaharju, Laura (2021)
Löf, Essi
Santaharju, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103032878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103032878
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on tunnekasvatuksen toteuttaminen päiväkodeissa 5–6-vuotiaille. Mikkelin varhaiskasvatuksenopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa
siitä, miten tunnekasvatusta toteutetaan Mikkelin kunnallisissa sekä yksityisissä päiväkodeissa, sekä mitä mieltä opettajat ovat toteutuksesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada
tietoon 5–6-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksenopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta.
Lisäksi haluttiin selvittää hyviä arjen käytänteitä ja toimintatapoja sekä tunnekasvatusmateriaaleja.
Tutkimuskysymyksenä oli: Miten tunnekasvatus toteutetaan Mikkelin päiväkodeissa?
Tutkimuskysymystä tarkentavina kysymyksinä olivat: Mitä mieltä varhaiskasvatuksenopettajat
ovat toteutuksesta? Millaisia materiaaleja varhaiskasvatuksenopettajat käyttävät tunnetaitoja
opettaessaan? Mitä kehitettävää tunnekasvatuksen toteuttamisessa on?
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla luodulla kyselylomakkeella. Kyselyn linkki lähetettiin sähköpostilla
Mikkelin päiväkodeille. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 23. Aineiston kvantitatiiviset kysymykset käsiteltiin prosenttijakaumina. Aineiston kvalitatiiviset kysymykset analysoitiin teemoitellen.
Tutkimuksessa selvisi, että varhaiskasvatuksenopettajat käyttävät monenlaisia materiaaleja
tunnekasvatuksen toteuttamisessa. Esille nostettiin muun muassa erilaisia kirjasarjoja, tunnekortteja ja toiminnallisia tuokioita. Kaikki vastaajat toteuttavat tunnekasvatusta suunnitelmallisen ja ohjatun toiminnan kautta sekä myös arjen pedagogiikassa. Varhaiskasvattajat arvioivat
oman tunnekasvatusosaamisen olevan hyvää. Moni vastaaja kertoi, ettei tunnekasvatukselle
ole mitään esteitä työskentelemässään päiväkodissa. Osa nimesi esteiksi esimerkiksi resurssit, ammattitaidottomuuden ja puutteellisen koulutuksen.
Tutkimustulosten pohjalta tehtyjen johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että varhaiskasvatuksenopettajat pitivät tunnekasvatusta hyvin tärkeänä osa-alueena varhaiskasvatuksessa. Tunnekasvatuksesta on ollut hyötyä esimerkiksi epäonnistumisissa, riitatilanteissa
sekä toisen henkilön fyysisessä ja psyykkisessä loukkaantumisessa. Sillä on huomattu myös
olevan positiivisia vaikutuksia muun muassa vuorovaikutustaitojen ja hyvinvoinnin edistämisessä.
siitä, miten tunnekasvatusta toteutetaan Mikkelin kunnallisissa sekä yksityisissä päiväkodeissa, sekä mitä mieltä opettajat ovat toteutuksesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada
tietoon 5–6-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksenopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta.
Lisäksi haluttiin selvittää hyviä arjen käytänteitä ja toimintatapoja sekä tunnekasvatusmateriaaleja.
Tutkimuskysymyksenä oli: Miten tunnekasvatus toteutetaan Mikkelin päiväkodeissa?
Tutkimuskysymystä tarkentavina kysymyksinä olivat: Mitä mieltä varhaiskasvatuksenopettajat
ovat toteutuksesta? Millaisia materiaaleja varhaiskasvatuksenopettajat käyttävät tunnetaitoja
opettaessaan? Mitä kehitettävää tunnekasvatuksen toteuttamisessa on?
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla luodulla kyselylomakkeella. Kyselyn linkki lähetettiin sähköpostilla
Mikkelin päiväkodeille. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 23. Aineiston kvantitatiiviset kysymykset käsiteltiin prosenttijakaumina. Aineiston kvalitatiiviset kysymykset analysoitiin teemoitellen.
Tutkimuksessa selvisi, että varhaiskasvatuksenopettajat käyttävät monenlaisia materiaaleja
tunnekasvatuksen toteuttamisessa. Esille nostettiin muun muassa erilaisia kirjasarjoja, tunnekortteja ja toiminnallisia tuokioita. Kaikki vastaajat toteuttavat tunnekasvatusta suunnitelmallisen ja ohjatun toiminnan kautta sekä myös arjen pedagogiikassa. Varhaiskasvattajat arvioivat
oman tunnekasvatusosaamisen olevan hyvää. Moni vastaaja kertoi, ettei tunnekasvatukselle
ole mitään esteitä työskentelemässään päiväkodissa. Osa nimesi esteiksi esimerkiksi resurssit, ammattitaidottomuuden ja puutteellisen koulutuksen.
Tutkimustulosten pohjalta tehtyjen johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että varhaiskasvatuksenopettajat pitivät tunnekasvatusta hyvin tärkeänä osa-alueena varhaiskasvatuksessa. Tunnekasvatuksesta on ollut hyötyä esimerkiksi epäonnistumisissa, riitatilanteissa
sekä toisen henkilön fyysisessä ja psyykkisessä loukkaantumisessa. Sillä on huomattu myös
olevan positiivisia vaikutuksia muun muassa vuorovaikutustaitojen ja hyvinvoinnin edistämisessä.