Taitavaksi temppuilijaksi: Opas 4–6-vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehityksen tukemiseen
Pietarila, Nelli; Sakko, Matilda (2021)
Pietarila, Nelli
Sakko, Matilda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103032869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103032869
Tiivistelmä
Lasten arkiliikunta on viime vuosina vähentynyt. Teknologian kehittyessä motorisen kehityksen kannalta tärkeä leikinomainen liikkuminen saattaa vähentyä lapsiperheissä. Tämä on huolestuttavaa, sillä leikin avulla lapsi tutustuu ympäristöön ja taitoihinsa sekä saa arvokkaita kokemuksia omasta kehostaan. Lapsuusiässä motorisille taidoille luodaan hermostollinen edustus ja hermoyhteyksiä yhdistellään aikuisena edelleen monimutkaisemmiksi yhteyksiksi, siksi on erityisen tärkeää harjoitella erilaisia taitoja monipuolisesti pienestä pitäen. Lapset tarvitsevat mahdollisuuksia harjoitella taitojaan ja on hyvä huomioida, että fyysinen ja sosiaalinen ympäristö voivat joko aktivoida tai passivoida lasta.
Opinnäytetyön tuotoksena kehitetyn opaslehtiön avulla voidaan harjoitella karkeamotorisia taitoja kuten juoksua, hyppäämistä, heittämistä, kiinniottamista ja potkaisua. Tavoitteenamme oli tuottaa opaslehtiö, joka sisältää monipuolisesti erilaisia harjoitteita motoristen taitojen harjoitteluun. Näitä taitoja ihminen tarvitsee selviytyäkseen itsenäisesti päivittäisestä elämästä, liikkuakseen paikasta toiseen sekä osallistuakseen erilaisiin harrastuksiin ja liikunnallisiin aktiviteetteihin. Esimerkiksi potkaisutaitoja tarvitaan jalkapalloa ja muita pallopelejä pelatessa, kun taas hyppääminen mahdollistaa erilaisten esteiden ylittämisen ja vaihtelevassa maastossa selviytymisen.
Opinnäytetyömme on toteutettu toiminnallisesti Oulun yliopistollisen sairaalan lasten fysioterapian tulosalueen toimeksiannosta. Opaslehtiö on suunnattu 4–6-vuotiaiden lasten vanhemmille ja huoltajille lasten motoristen taitojen kehityksen tukemisen työkaluksi. Rajasimme kohderyhmän 4–6-vuotiaisiin lapsiin, sillä kyseinen ikäkausi on otollista aikaa motoristen taitojen harjoitteluun ja tuona aikana lapsi oppii paljon uusia taitoja. Opaslehtiön harjoitteet on valikoitu motoristen taitojen harjoitteluun teoriapohjaan sitoen. Perehdyimme 4–6-vuotiaiden lasten kehitykseen kirjallisuuden sekä aiheesta julkaistujen tutkimusten ja artikkeleiden avulla. Myös se, että harjoitteet on helppo toteuttaa kotona ilman kalliita välinehankintoja, oli yksi kriteeri valinnoille. Lisäksi tärkeänä laatutavoitteena oli leikinomaisuuden avulla lisätä harjoitteiden motivoivuutta ja soveltuvuutta lapsille. As technology continues to develop, children are spending more time physically passive. Running, jumping, kicking, throwing and catching are examples of motor skills that are learned by children playing and performing physical activities. However, if children are not encouraged to participate in diverse of physical activities, the important opportunity to develop motor skills is missed. Nevertheless, motor skills are essential for basic mobility, participation in physical activity and survival. For example, kicking is a vital skill required in football, and the ability to jump is needed while running hurdles and crossing over obstacles in varying environments.
In early childhood plenty of motor skills are learned by normal motor development. The nervous system builds new connections and the connections represent new motor skills learned. However, in adulthood motor skills are developed by motor learning. This occurs because in adulthood, the nervous system is re-connecting connections once learned in childhood; a process also known as motor learning.
This guide was created in cooperation with Oulu University Hospital. The guide serves as a tool to help parents and adults participating in the lives of children ages 4-6 to support their motor development. The age range of 4-6 years old has been chosen because children within these ages will experience rapid learning of motor skills as they develop. The age range and exercises have been chosen in collaboration with the co-operation organization. Different types of games and tasks are included in the guide and are all chosen based on theory found in literature, articles and studies. However, the quality criteria of the guide were to be motivating and applicable for children. Furthermore, it has been taken into account by funny headlining and naming the tasks. Tasks are performed easily at home without expensive investments.
Opinnäytetyön tuotoksena kehitetyn opaslehtiön avulla voidaan harjoitella karkeamotorisia taitoja kuten juoksua, hyppäämistä, heittämistä, kiinniottamista ja potkaisua. Tavoitteenamme oli tuottaa opaslehtiö, joka sisältää monipuolisesti erilaisia harjoitteita motoristen taitojen harjoitteluun. Näitä taitoja ihminen tarvitsee selviytyäkseen itsenäisesti päivittäisestä elämästä, liikkuakseen paikasta toiseen sekä osallistuakseen erilaisiin harrastuksiin ja liikunnallisiin aktiviteetteihin. Esimerkiksi potkaisutaitoja tarvitaan jalkapalloa ja muita pallopelejä pelatessa, kun taas hyppääminen mahdollistaa erilaisten esteiden ylittämisen ja vaihtelevassa maastossa selviytymisen.
Opinnäytetyömme on toteutettu toiminnallisesti Oulun yliopistollisen sairaalan lasten fysioterapian tulosalueen toimeksiannosta. Opaslehtiö on suunnattu 4–6-vuotiaiden lasten vanhemmille ja huoltajille lasten motoristen taitojen kehityksen tukemisen työkaluksi. Rajasimme kohderyhmän 4–6-vuotiaisiin lapsiin, sillä kyseinen ikäkausi on otollista aikaa motoristen taitojen harjoitteluun ja tuona aikana lapsi oppii paljon uusia taitoja. Opaslehtiön harjoitteet on valikoitu motoristen taitojen harjoitteluun teoriapohjaan sitoen. Perehdyimme 4–6-vuotiaiden lasten kehitykseen kirjallisuuden sekä aiheesta julkaistujen tutkimusten ja artikkeleiden avulla. Myös se, että harjoitteet on helppo toteuttaa kotona ilman kalliita välinehankintoja, oli yksi kriteeri valinnoille. Lisäksi tärkeänä laatutavoitteena oli leikinomaisuuden avulla lisätä harjoitteiden motivoivuutta ja soveltuvuutta lapsille.
In early childhood plenty of motor skills are learned by normal motor development. The nervous system builds new connections and the connections represent new motor skills learned. However, in adulthood motor skills are developed by motor learning. This occurs because in adulthood, the nervous system is re-connecting connections once learned in childhood; a process also known as motor learning.
This guide was created in cooperation with Oulu University Hospital. The guide serves as a tool to help parents and adults participating in the lives of children ages 4-6 to support their motor development. The age range of 4-6 years old has been chosen because children within these ages will experience rapid learning of motor skills as they develop. The age range and exercises have been chosen in collaboration with the co-operation organization. Different types of games and tasks are included in the guide and are all chosen based on theory found in literature, articles and studies. However, the quality criteria of the guide were to be motivating and applicable for children. Furthermore, it has been taken into account by funny headlining and naming the tasks. Tasks are performed easily at home without expensive investments.