Sosiaalisen median alustat markkinoinnissa
Kuivamäki, Ville (2021)
Kuivamäki, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103032868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103032868
Tiivistelmä
Sosiaalinen media ja sen kehitys on nykypäivänä osana lähes jokaisen ihmisen arkea. Nopean kehityksen ja sosiaaliseen mediaan kohdistuvan suosion ansiosta se tarjoaa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia niin kuluttajille kuin yrittäjille. Somealustojen rooli osana yritysten markkinointisuunnitelmia on noussut yhä keskeisemmäksi ja kehityksen mukana pysyminen vaatii myös yrittäjiltä paneutumista aiheeseen.
Tämä opinnäytetyö käsittelee viittä työhön valittua ja tunnettua sosiaalisen median alustaa, jotka ovat vahvasti esillä nykyisin markkinoinnissa. Alustat eroavat toisistaan käyttötarkoituksiltaan, sekä
käyttäjämäärien osalta. Päätavoitteena on selvittää millaisia mahdollisuuksia kyseiset alustat tarjoavat, minkä verran resursseja ne vaativat yrittäjältä, sekä tutkitaan alustojen etuja ja haittapuolia. Alustojen tarjoamien ominaisuuksien pohjalta tutkitaan miten ne sopisivat erityyppisille erityisesti vaatteita jälleenmyyville yrityksille.
Opinnäytetyö on jaettu osiin sen lukemisen helpottamiseksi. Ensimmäisessä kappaleessa käydään läpi sosiaalista mediaa itsessään ja siihen liittyviä käsitteitä. Alkukappaleessa käydään myös läpi yleisesti mitä sosiaalisen median markkinointi tarkoittaa ja miten se toimii. Seuraavana on tietoperusta kappale, jossa pureudutaan näihin viiteen alustaan. Kappaleessa käydä läpi alustoihin, sekä työhön liittyen relevantteja ominaisuuksia. Tietoperustan jälkeen on vuorossa tutkimusmenetelmä kappale, jossa näitä alustoja tarkastellaan tarkemmin. Kappaleen aineistojen ja tietoperustan pohjalta selvitetään alustojen tarjoamia hyötyjä, sekä haittapuolia markkinoinnissa. Viimeisessä kappaleessa tehdään yhteenveto opinnäytetyön aikana saaduista tuloksista. Yhteenvedon yhteydessä on myös pohdintaa sosiaalisen markkinoinnin kehittämiseksi, sekä sen merkitys
tulevaisuudessa.
Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, sekä se on toteutettu pohjautuen erilaisiin internetistä löytyvistä relevanteista artikkeleista, julkaisuista, sekä kyselyistä. Lähteiden suhteen ollaan pyritty lähdekriittisyyteen, sekä tähdätty mahdollisimman ajantasaiseen
tietoon.
Tämä opinnäytetyö käsittelee viittä työhön valittua ja tunnettua sosiaalisen median alustaa, jotka ovat vahvasti esillä nykyisin markkinoinnissa. Alustat eroavat toisistaan käyttötarkoituksiltaan, sekä
käyttäjämäärien osalta. Päätavoitteena on selvittää millaisia mahdollisuuksia kyseiset alustat tarjoavat, minkä verran resursseja ne vaativat yrittäjältä, sekä tutkitaan alustojen etuja ja haittapuolia. Alustojen tarjoamien ominaisuuksien pohjalta tutkitaan miten ne sopisivat erityyppisille erityisesti vaatteita jälleenmyyville yrityksille.
Opinnäytetyö on jaettu osiin sen lukemisen helpottamiseksi. Ensimmäisessä kappaleessa käydään läpi sosiaalista mediaa itsessään ja siihen liittyviä käsitteitä. Alkukappaleessa käydään myös läpi yleisesti mitä sosiaalisen median markkinointi tarkoittaa ja miten se toimii. Seuraavana on tietoperusta kappale, jossa pureudutaan näihin viiteen alustaan. Kappaleessa käydä läpi alustoihin, sekä työhön liittyen relevantteja ominaisuuksia. Tietoperustan jälkeen on vuorossa tutkimusmenetelmä kappale, jossa näitä alustoja tarkastellaan tarkemmin. Kappaleen aineistojen ja tietoperustan pohjalta selvitetään alustojen tarjoamia hyötyjä, sekä haittapuolia markkinoinnissa. Viimeisessä kappaleessa tehdään yhteenveto opinnäytetyön aikana saaduista tuloksista. Yhteenvedon yhteydessä on myös pohdintaa sosiaalisen markkinoinnin kehittämiseksi, sekä sen merkitys
tulevaisuudessa.
Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, sekä se on toteutettu pohjautuen erilaisiin internetistä löytyvistä relevanteista artikkeleista, julkaisuista, sekä kyselyistä. Lähteiden suhteen ollaan pyritty lähdekriittisyyteen, sekä tähdätty mahdollisimman ajantasaiseen
tietoon.