Laulun verkko-opetus : Haasteet, hyödyt ja mahdollisuudet
Orpana, Lea (2021)
Orpana, Lea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103022814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103022814
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perehtyy laulun verkko-opetuksen haasteisiin, hyötyihin ja mahdollisuuksiin. Työn lähestymistapa on laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelut on toteutettu kuudelle laulunopettajalle kesän ja syksyn 2020 aikana. Haastateltavat ovat jakaneet kokemuksiaan laulun verkko-opetuksesta kevään 2020 aikana.
Työn tavoitteena on tuoda esiin opettajilta saatuja huomiota liittyen laulun lähi- ja etäopetuksen eroihin, verkko-opetuksen haasteisiin, hyötyihin, mahdollisuuksiin ja mahdollisiin toiminnallisiin muutoksiin, joita etäopetus vaatii. Lisäksi perehdyn työssäni verkkoympäristöjen oppimisteorioihin ja siihen, mitä etä- ja verkko-opetuksella yleisesti tarkoitetaan. Tämän aineiston sekä keskeisten lähteiden pohjalta olen toteuttanut työni liitteeksi laulun verkko-opetuksen oppaan, jonka tarkoituksena on helpottaa laulun verkko-opetuksen suunnittelua ja toteutusta. Opas keskittyy katsomaan verkko-opetusta pedagogisesta näkökulmasta ja tarjoamaan vinkkejä sujuvaan sekä vuorovaikutteiseen opettamiseen verkon välityksellä.
Työssä nähdään selkeästi verkko-opetuksen haasteet, joita ovat muun muassa yhteismusisoinnin ja säestämisen mahdottomuus, Internet-yhteys ja sen laatu, oppilaan itseohjautuvuuden puute sekä äänen kvaliteetin (äänen voimakkuus, nyanssit, paine, äänenväri) kuuleminen. Hyötyinä taas nähdään oppilaan itseohjautuvuuden ja vastuun kasvaminen sekä harjoittelun ja valmistautumisen lisääntyminen. Lisäksi haastatteluun osallistuneet opettajat kokivat, että oma opettaminen selkiytyi, opetukseen syntyi uusia toimintatapoja ja vastuuta uskallettiin jakaa opiskelijoille entistä enemmän.
Verkko-opetuksen mahdollisuuksina voidaan nähdä saavutettavuus sekä globaali opettaminen ja oppiminen. Tulevaisuudessa verkko-opetus vaatii opettajien kouluttautumista, niin musiikkiteknologian kuin verkkopedagogiikan saralla sekä verkko-opetukseen sopivia laitteistoja ja vakaata Internet-yhteyttä. Oppilaan näkökulmasta katsottuna verkko-oppiminen ja siinä kehittyminen vaatii opiskelutilojen lisäksi itseohjautuvaa ja motivoitunutta opiskeluotetta, opettajan ja oppilaan vuorovaikutustaitoja unohtamatta. Laulun etäopetus ei korvaa lähiopetusta, mutta tuo siihen uusia toimintatapoja ja mahdollisuuksia. This thesis is familiar with the challenges, benefits and opportunities of teaching singing online. The approach to work is qualitative research. As a research method, I have used a semi-structured interview. The interviews have been conducted for six singing teachers during the summer and autumn of 2020. The interviewees have shared their experiences of online singing during spring 2020.
The aim of the work is to highlight the attention received from teachers regarding the differences in local and distance teaching of singing, the challenges of online teaching, benefits, opportunities and possible functional changes required for distance learning. In addition, I study the learning theories of online environments and what is commonly meant by distance and e-learning. Based on this material and key source, I have implemented a guide to the teaching singing online as an attachment to my work, which is intended to facilitate the planning and implementation of teaching singing online. The guide focuses on viewing online teaching from a pedagogical point of view and offering tips for smooth and interactive teaching online.
The work clearly sees the challenges of e-learning, such as the impossibility of playing music together and accompaniment, internet access and its quality, the lack of self-control of the student and the hearing of the competence of sound (volume, nuances, pressure, sound colour). The benefits include increasing the student's self-driving and responsibility, as well as increased training and preparation. In addition, the teachers who participated in the interview felt that their own teaching became clearer, that new ways of working were created in teaching, and that students had the courage to share more responsibility.
Accessibility and global teaching and learning can be seen as opportunities for e-learning. In the future, e-teaching will require teacher training, both in music technology and online pedagogy, as well as equipment suitable for online teaching and a stable Internet connection. From the student's point of view, e-learning and developing in it requires not only study spaces, but also self-driving and motivated studying, without forgetting the interaction skills of the teacher and the student. Distance learning of a singing is not a substitute for contact teaching, but it brings new ways of working and opportunities to it.
Työn tavoitteena on tuoda esiin opettajilta saatuja huomiota liittyen laulun lähi- ja etäopetuksen eroihin, verkko-opetuksen haasteisiin, hyötyihin, mahdollisuuksiin ja mahdollisiin toiminnallisiin muutoksiin, joita etäopetus vaatii. Lisäksi perehdyn työssäni verkkoympäristöjen oppimisteorioihin ja siihen, mitä etä- ja verkko-opetuksella yleisesti tarkoitetaan. Tämän aineiston sekä keskeisten lähteiden pohjalta olen toteuttanut työni liitteeksi laulun verkko-opetuksen oppaan, jonka tarkoituksena on helpottaa laulun verkko-opetuksen suunnittelua ja toteutusta. Opas keskittyy katsomaan verkko-opetusta pedagogisesta näkökulmasta ja tarjoamaan vinkkejä sujuvaan sekä vuorovaikutteiseen opettamiseen verkon välityksellä.
Työssä nähdään selkeästi verkko-opetuksen haasteet, joita ovat muun muassa yhteismusisoinnin ja säestämisen mahdottomuus, Internet-yhteys ja sen laatu, oppilaan itseohjautuvuuden puute sekä äänen kvaliteetin (äänen voimakkuus, nyanssit, paine, äänenväri) kuuleminen. Hyötyinä taas nähdään oppilaan itseohjautuvuuden ja vastuun kasvaminen sekä harjoittelun ja valmistautumisen lisääntyminen. Lisäksi haastatteluun osallistuneet opettajat kokivat, että oma opettaminen selkiytyi, opetukseen syntyi uusia toimintatapoja ja vastuuta uskallettiin jakaa opiskelijoille entistä enemmän.
Verkko-opetuksen mahdollisuuksina voidaan nähdä saavutettavuus sekä globaali opettaminen ja oppiminen. Tulevaisuudessa verkko-opetus vaatii opettajien kouluttautumista, niin musiikkiteknologian kuin verkkopedagogiikan saralla sekä verkko-opetukseen sopivia laitteistoja ja vakaata Internet-yhteyttä. Oppilaan näkökulmasta katsottuna verkko-oppiminen ja siinä kehittyminen vaatii opiskelutilojen lisäksi itseohjautuvaa ja motivoitunutta opiskeluotetta, opettajan ja oppilaan vuorovaikutustaitoja unohtamatta. Laulun etäopetus ei korvaa lähiopetusta, mutta tuo siihen uusia toimintatapoja ja mahdollisuuksia.
The aim of the work is to highlight the attention received from teachers regarding the differences in local and distance teaching of singing, the challenges of online teaching, benefits, opportunities and possible functional changes required for distance learning. In addition, I study the learning theories of online environments and what is commonly meant by distance and e-learning. Based on this material and key source, I have implemented a guide to the teaching singing online as an attachment to my work, which is intended to facilitate the planning and implementation of teaching singing online. The guide focuses on viewing online teaching from a pedagogical point of view and offering tips for smooth and interactive teaching online.
The work clearly sees the challenges of e-learning, such as the impossibility of playing music together and accompaniment, internet access and its quality, the lack of self-control of the student and the hearing of the competence of sound (volume, nuances, pressure, sound colour). The benefits include increasing the student's self-driving and responsibility, as well as increased training and preparation. In addition, the teachers who participated in the interview felt that their own teaching became clearer, that new ways of working were created in teaching, and that students had the courage to share more responsibility.
Accessibility and global teaching and learning can be seen as opportunities for e-learning. In the future, e-teaching will require teacher training, both in music technology and online pedagogy, as well as equipment suitable for online teaching and a stable Internet connection. From the student's point of view, e-learning and developing in it requires not only study spaces, but also self-driving and motivated studying, without forgetting the interaction skills of the teacher and the student. Distance learning of a singing is not a substitute for contact teaching, but it brings new ways of working and opportunities to it.