Ryhmäytymisen edistäminen ammatillisessa erityisoppilaitoksessa
Vesterinen, Antti (2021)
Vesterinen, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102282761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102282761
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ryhmäytymisen edistäminen ammatillisessa erityisoppilaitoksessa. Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen kehittämistyö, jonka tilaajana toimi Ammattiopisto Luovi Kuopion toimipiste. Työn tavoitteena oli luoda ja kehittää uusia toimintatapoja Ammattiopisto Luovilla opintonsa aloittavien Valma- ja Telma-opiskelijoiden ryhmäyttämiseksi. Opinnäytetyön aihe nousi esiin työpaikan henkilökunnan kesken pidetyn aivoriihen seurauksena, joten kyse oli aidosta tilaajan työelämän tarpeesta.
Teoreettisessa osuudessa esitellään ryhmä, ryhmäytymisen vaiheet, erityisen tuen tarve, autismi, asperger ja kehitysvammaisuus. Opinnäytetyö tehtiin käyttäen laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto kerättiin tutustumalla alan kirjallisuuteen ja aiempiin tutkimuksiin. Tiedonkeruussa käytettiin myös menetelminä Google Forms-kyselyjä ja osallistuvaa havainnointia. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että uusien toimintatapojen luominen ja kehittäminen oli onnistunut ja opintonsa aloittaneiden Valma- ja Telma-luokan opiskelijoiden ryhmäytyminen onnistui odotetulla tavalla. Niin opiskelijat kuin henkilökunta olivat sitä mieltä, että tehdyt ryhmäytysretket olivat lisänneet opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja yhteen kuuluvuuden tunnetta luokassa. Osallistuvan havainnoinnin tuloksia täydensivät ja vahvistivat kyselyn tulokset. Tulokset antoivat vahvan pohjan tuleville uusille ryhmille ja näiden ryhmäyttämiselle.
Johtopäätöksinä voi todeta, että ryhmäytystoimiien vieminen kokonaan ulkotiloihin ja osallistamalla opiskelijat itse ryhmäytymisen toteutuksen suunnitteluun toimivat ammatillisessa erityisoppilaitoksessa hyvin. Tuotoksen menetelmiä voi hyödyntää niin Kuopion toimipisteen tulevien luokkien, kuin muidenkin ammatillisten erityisoppilaitosten luokkien kanssa. Ryhmäyttämisen tärkeys on tuotu voimakkaasti esille toimiessa nuoren kanssa jolla on erityisen tuen tarve ja kuinka siihen tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota jatkossa.
Teoreettisessa osuudessa esitellään ryhmä, ryhmäytymisen vaiheet, erityisen tuen tarve, autismi, asperger ja kehitysvammaisuus. Opinnäytetyö tehtiin käyttäen laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto kerättiin tutustumalla alan kirjallisuuteen ja aiempiin tutkimuksiin. Tiedonkeruussa käytettiin myös menetelminä Google Forms-kyselyjä ja osallistuvaa havainnointia. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että uusien toimintatapojen luominen ja kehittäminen oli onnistunut ja opintonsa aloittaneiden Valma- ja Telma-luokan opiskelijoiden ryhmäytyminen onnistui odotetulla tavalla. Niin opiskelijat kuin henkilökunta olivat sitä mieltä, että tehdyt ryhmäytysretket olivat lisänneet opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja yhteen kuuluvuuden tunnetta luokassa. Osallistuvan havainnoinnin tuloksia täydensivät ja vahvistivat kyselyn tulokset. Tulokset antoivat vahvan pohjan tuleville uusille ryhmille ja näiden ryhmäyttämiselle.
Johtopäätöksinä voi todeta, että ryhmäytystoimiien vieminen kokonaan ulkotiloihin ja osallistamalla opiskelijat itse ryhmäytymisen toteutuksen suunnitteluun toimivat ammatillisessa erityisoppilaitoksessa hyvin. Tuotoksen menetelmiä voi hyödyntää niin Kuopion toimipisteen tulevien luokkien, kuin muidenkin ammatillisten erityisoppilaitosten luokkien kanssa. Ryhmäyttämisen tärkeys on tuotu voimakkaasti esille toimiessa nuoren kanssa jolla on erityisen tuen tarve ja kuinka siihen tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota jatkossa.