Sairaanhoitajaopiskelijoille toteutetut moduuliharjoittelut
Lehtonen, Essi; Luukkonen, Fanny; Niemelä, Janica (2021)
Lehtonen, Essi
Luukkonen, Fanny
Niemelä, Janica
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102222571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102222571
Tiivistelmä
Moduuliharjoittelua on toteutettu naapurimaassamme Ruotsissa jo vuodesta 2005 ja Suomessa vuodesta 2016. Lähitulevaisuudessa Satakunnan ammattikorkeakoulu haluaa mahdollisesti toteuttaa moduuliharjoittelua yhteistyössä Satasairaalan kanssa. Tähän myös opinnäytetyön aihe pohjautui.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla Satakunnan ammattikorkeakoululle laajaalaisesti sairaanhoitajaopiskelijoille toteutettuja hoitotyön moduuliharjoitteluita. Tavoitteena on, että kuvatut tulokset tukevat moniammatillisen moduuliharjoittelumallin suunnittelua Satakunnan ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille. Tutkimuskysymykset opinnäytetyössä olivat 1) Mitä asioita tulee ottaa huomioon, kun toteutetaan moduuliharjoittelua? 2) Miten opettaja ja ohjaajat tukevat opiskelijaa moduuliharjoittelun aikana? 3) Miten opiskelijan ammatillista kasvua vahvistetaan moduuliharjoittelussa?
Opinnäytetyöhön valikoitui kuvailevan kirjallisuuskatsauksen kahdesta alamuodosta integroiva muoto. Integroivalla kirjallisuuskatsauksella saamme kuvattua aihettamme laajasti ja pystymme myös tuomaan analysointiin huomioita valitsemistamme eri tutkimustaustoista ja -asetelmista tehdyistä aineistoista. Opinnäytetyössä käsiteltiin moduuliharjoittelun toteuttamista eri näkökulmista. Näkökulmina toimivat sairaanhoitajaopiskelija, moduuliharjoittelun ohjaaja ja opettaja. Työssä tarkasteltiin myös sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista kasvua moduuliharjoittelun aikana.
Analyysin perusteella havaittiin, että ohjaamista moduuliharjoittelussa olisi vielä varaa parantaa ja yhteistyötä eri organisaatioiden kesken kehittää onnistuneen harjoittelun takaamiseksi. Aiheesta tarvittaisiin lisää tutkimuksellista näyttöä, jotta moduuliharjoittelua päästäisiin käytännössä toteuttamaan vielä laajemmin Suomessa.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla Satakunnan ammattikorkeakoululle laajaalaisesti sairaanhoitajaopiskelijoille toteutettuja hoitotyön moduuliharjoitteluita. Tavoitteena on, että kuvatut tulokset tukevat moniammatillisen moduuliharjoittelumallin suunnittelua Satakunnan ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille. Tutkimuskysymykset opinnäytetyössä olivat 1) Mitä asioita tulee ottaa huomioon, kun toteutetaan moduuliharjoittelua? 2) Miten opettaja ja ohjaajat tukevat opiskelijaa moduuliharjoittelun aikana? 3) Miten opiskelijan ammatillista kasvua vahvistetaan moduuliharjoittelussa?
Opinnäytetyöhön valikoitui kuvailevan kirjallisuuskatsauksen kahdesta alamuodosta integroiva muoto. Integroivalla kirjallisuuskatsauksella saamme kuvattua aihettamme laajasti ja pystymme myös tuomaan analysointiin huomioita valitsemistamme eri tutkimustaustoista ja -asetelmista tehdyistä aineistoista. Opinnäytetyössä käsiteltiin moduuliharjoittelun toteuttamista eri näkökulmista. Näkökulmina toimivat sairaanhoitajaopiskelija, moduuliharjoittelun ohjaaja ja opettaja. Työssä tarkasteltiin myös sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillista kasvua moduuliharjoittelun aikana.
Analyysin perusteella havaittiin, että ohjaamista moduuliharjoittelussa olisi vielä varaa parantaa ja yhteistyötä eri organisaatioiden kesken kehittää onnistuneen harjoittelun takaamiseksi. Aiheesta tarvittaisiin lisää tutkimuksellista näyttöä, jotta moduuliharjoittelua päästäisiin käytännössä toteuttamaan vielä laajemmin Suomessa.