Kokemusasiantuntijatoiminnan vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Haapasalo, Samu-Petteri (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Haapasalo, Samu-Petteri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102051998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102051998
Tiivistelmä
Asiakkaiden käyttökokemuksien ja palveluiden kehittämiseen osallistuminen ovat olleet yksi viime vuosien kehittämiskohteista sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeissa. Asiakkaiden osallistumisen mahdollistaminen ja heidän kuulemisensa ovat tärkeitä teemoja. Yksi keino asiakasosallisuuden lisäämiseen on kokemusasiantuntijuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kokemusasiantuntijatoiminnan vaikutuksia sosiaali- ja terveysalalla. Tavoitteena oli tuottaa ja koota konkreettista tietoa olemassa olevista tieteellisistä artikkeleista, joita voisi hyödyntää tulevaisuudessa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaussa käytettiin suomalaisia ja kansainvälisiä tietokantoja, joista haettiin tutkimuksia ja tieteellisiä artikkeleita. Aineisto koostui 12 artikkelista, jotka oli julkaistu vuosien 2010 ja 2020 välillä. Aineiston analysointi toteutettiin sisällönanalyysin avulla.
Tuloksien mukaan kokemusasiantuntijat työskentelevät monissa eri paikoissa. He voivat toimia esimerkiksi vertaisohjaajina ja kehittäjäkumppaneina. Kokemusasiantuntijatoiminnan olemassa olevissa tutkimuksissa pääpainona on ollut kokemusasiantuntijan omat koetut hyödyt, mutta kokemusasiantuntijuuden vaikutuksina huomattiin olevan myös asiakkaiden ja ammattilaisten välisen vuorovaikutuksen lisääntyminen sekä asiakkaiden motivointi. Tulosten perusteella näyttää siltä, että kokemusasiantuntijatoiminnalla on hyötyjä, vaikka tutkittua tietoa on vielä niukasti ja toimintaa ei koettu ongelmattomana
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kokemusasiantuntijatoiminnan vaikutuksia sosiaali- ja terveysalalla. Tavoitteena oli tuottaa ja koota konkreettista tietoa olemassa olevista tieteellisistä artikkeleista, joita voisi hyödyntää tulevaisuudessa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaussa käytettiin suomalaisia ja kansainvälisiä tietokantoja, joista haettiin tutkimuksia ja tieteellisiä artikkeleita. Aineisto koostui 12 artikkelista, jotka oli julkaistu vuosien 2010 ja 2020 välillä. Aineiston analysointi toteutettiin sisällönanalyysin avulla.
Tuloksien mukaan kokemusasiantuntijat työskentelevät monissa eri paikoissa. He voivat toimia esimerkiksi vertaisohjaajina ja kehittäjäkumppaneina. Kokemusasiantuntijatoiminnan olemassa olevissa tutkimuksissa pääpainona on ollut kokemusasiantuntijan omat koetut hyödyt, mutta kokemusasiantuntijuuden vaikutuksina huomattiin olevan myös asiakkaiden ja ammattilaisten välisen vuorovaikutuksen lisääntyminen sekä asiakkaiden motivointi. Tulosten perusteella näyttää siltä, että kokemusasiantuntijatoiminnalla on hyötyjä, vaikka tutkittua tietoa on vielä niukasti ja toimintaa ei koettu ongelmattomana