Etä- ja muutosjohtamisen kipupisteet asiantuntijaorganisaatiossa. Case: Ohjelmistoyritys
Ilmarinen, Pasi (2020)
Ilmarinen, Pasi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011755
Tiivistelmä
Etätyö on lisääntynyt viime vuosien ajan merkittävästi ja maailmanlaajuinen koronapandemia on kiihdyttänyt tahtia entisestään. Etätyöstä on tullut yleinen tapa työskennellä ja tämän osalta eivät kaikki perinteisen johtamisen tavat toimi. Organisaation menestyäkseen etätyössä on tärkeää, että organisaatio tunnistaa tähän liittyvät kipupisteet ja pystyy oppimaan näistä. Tämän lisäksi ilman etätyön lisääntymistäkin, muun muassa digitalisaation kehittyminen ajaa ohjelmistoyritykset toistuvien muutoksien tielle. Muutostilanteet ovat tilannejohtamista, jossa organisaation johtamisen vaatimustasoa nostetaan. Organisaation kasvun kannalta on elintärkeää, että muutoksien johtaminen on laadukasta ja opit virheistä kerätään kehitystä varten.
Ylemmän ammattikorkeakoulun lopputyöni tavoitteena oli tutkia ohjelmistoyrityksen asiantuntijoiden johtamiseen liittyviä kipupisteitä erityisesti etätyön, virtuaalisen työn, hajautetun työn ja muutostilanteiden osalta. Tutkimukseni toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Teoreettinen viitekehys koostui kirjallisuuskatsauksesta, jossa keskitytään asiantuntijaorganisaatioon, etä-, virtuaaliseen ja hajautettuun työhön, sekä johtamiseen etätyön, luottamuksen ja muutoksen saralla. Aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluiden avulla ja aineiston analysointi oli teorialähtöinen.
Tutkimustuloksissa luokiteltiin yhdeksän tutkimuksen kohdeorganisaation etä-, virtuaaliseen ja hajautettuun työhön liittyviä kipupisteitä. Lisäksi tutkimuksessa esitellään yhteensä seitsemän muutosjohtamiseen liittyviä erityisalueita muutostilanteiden osalta, sekä tutkimuksen kohdeorganisaation muutosjohtamisen haasteet.
Ylemmän ammattikorkeakoulun lopputyöni tavoitteena oli tutkia ohjelmistoyrityksen asiantuntijoiden johtamiseen liittyviä kipupisteitä erityisesti etätyön, virtuaalisen työn, hajautetun työn ja muutostilanteiden osalta. Tutkimukseni toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Teoreettinen viitekehys koostui kirjallisuuskatsauksesta, jossa keskitytään asiantuntijaorganisaatioon, etä-, virtuaaliseen ja hajautettuun työhön, sekä johtamiseen etätyön, luottamuksen ja muutoksen saralla. Aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluiden avulla ja aineiston analysointi oli teorialähtöinen.
Tutkimustuloksissa luokiteltiin yhdeksän tutkimuksen kohdeorganisaation etä-, virtuaaliseen ja hajautettuun työhön liittyviä kipupisteitä. Lisäksi tutkimuksessa esitellään yhteensä seitsemän muutosjohtamiseen liittyviä erityisalueita muutostilanteiden osalta, sekä tutkimuksen kohdeorganisaation muutosjohtamisen haasteet.