Tuotteistettu korkeakouludiplomi maahanmuuttajien täydennyskoulutuksen mallina
Hynynen, Piia (2021)
Hynynen, Piia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101311727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101311727
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten UOMA-hankkeen (Uraa ja osaamista korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille) aikana suunnitellun ja toteutetun korkeakouludiplomin liiketoimintamallia voidaan kehittää tuotteistamalla, jotta se saadaan pysyväksi osaksi Jyväskylän ammattikorkeakoulun jatkuvan oppimisen tarjontaa hankerahoituksen loputtua. Opintokokonaisuuden ja toteutuksen tulee vastata monikulttuurisen asiakasryhmän ohjauksen tarpeisiin sekä JAMKin strategiaan.
Liiketoimintamallin nykytila-analyysin kautta päästiin kiinni kehittämisen tarpeisiin. Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen teorioiden ja kehittämistyötä tukevien menetelmien avulla saatiin tukea käytännön kokemuksille. Opettajille ja opiskelijoille suunnattujen kyselyiden, avointen ryhmähaastattelujen, vertailujen, havaintojen ja kokemusten pohjalta tehtiin kaksi ehdotusta koulutuspaketeista, joita voidaan tarjota syksystä 2021 alkaen keskisuomalaisille maahanmuuttajille. Ne sopivat moninaiseen asiakasprofiiliin ja niitä voi suorittaa taustaosaamisesta riippumatta. Koulutustuotteen tuottavuuden parantamisen keinoiksi löytyi kohdennettu ohjaus, segmentointi, paketointi, pullonkaulojen poistaminen, yhteistyön lisääminen sekä selkeät palautejärjestelmät ja niistä saatujen tulosten systemaattinen hyödyntäminen jatkuvaan kehittämiseen. The thesis aims to study how the business model of a diploma in higher education planned and implemented during the UOMA project (Career and Skills for Highly Educated Immigrants) can be developed so that it becomes a permanent part of JAMK University of Applied Sciences' offering for continuous learning after project funding ends. The structure and implementation must be in line with JAMK's strategy and meet the guidance needs of a multicultural client group.
Through the analysis of the current state of the business model, the development needs were met. Theories of service design and productization and methods supporting development work provided support for practical experiences. Based on surveys aimed at teachers and students, open group interviews, comparisons, observations and experiences, two proposals were made for study packages that can be offered to immigrants from Central Finland from autumn 2021 onwards. They fit a diverse customer profile and can be completed regardless of background. Targeted guidance, segmentation, packaging, removing bottlenecks, increasing collaboration, as well as clear feedback systems and the systematic use of their results for continuous improvement were found as ways to improve the productivity of the educational product.
Liiketoimintamallin nykytila-analyysin kautta päästiin kiinni kehittämisen tarpeisiin. Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen teorioiden ja kehittämistyötä tukevien menetelmien avulla saatiin tukea käytännön kokemuksille. Opettajille ja opiskelijoille suunnattujen kyselyiden, avointen ryhmähaastattelujen, vertailujen, havaintojen ja kokemusten pohjalta tehtiin kaksi ehdotusta koulutuspaketeista, joita voidaan tarjota syksystä 2021 alkaen keskisuomalaisille maahanmuuttajille. Ne sopivat moninaiseen asiakasprofiiliin ja niitä voi suorittaa taustaosaamisesta riippumatta. Koulutustuotteen tuottavuuden parantamisen keinoiksi löytyi kohdennettu ohjaus, segmentointi, paketointi, pullonkaulojen poistaminen, yhteistyön lisääminen sekä selkeät palautejärjestelmät ja niistä saatujen tulosten systemaattinen hyödyntäminen jatkuvaan kehittämiseen.
Through the analysis of the current state of the business model, the development needs were met. Theories of service design and productization and methods supporting development work provided support for practical experiences. Based on surveys aimed at teachers and students, open group interviews, comparisons, observations and experiences, two proposals were made for study packages that can be offered to immigrants from Central Finland from autumn 2021 onwards. They fit a diverse customer profile and can be completed regardless of background. Targeted guidance, segmentation, packaging, removing bottlenecks, increasing collaboration, as well as clear feedback systems and the systematic use of their results for continuous improvement were found as ways to improve the productivity of the educational product.