Opetusvideo ientaskunäytteenotosta suuhygienistiopiskelijoille
Ala-Rantala, Maaria; Pyykkönen, Henna (2021)
Ala-Rantala, Maaria
Pyykkönen, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101251508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101251508
Tiivistelmä
Tässä opinninnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin opetusmateriaalia ientaskunäytteenotosta. Pitkälle edennyt hampaan kiinnityskudostulehdus eli parodontiitti tarvitsee usein lisätutkimuksia, joihin voi kuulua ientaskun mikrobiologinen bakteerinäyte. Ientaskusta suositellaan otettavaksi mikrobiologinen näyte silloin, kun suunnitellaan antibioottikuuria parodontiitin hoidossa, kun hampaan kiinnityskudostuho on edennyt nopeasti tai, kun hoitovaste asianmukaiseen hoitoon on huono. Myös nuorilta aikuisilta eli alle 30-vuotiailta parodontiittipotilailta, otetaan Käypähoito -suosituksen mukaan mikrobiologinen näyte.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kehittämistyönä Savonia-ammattikorkeakoulu terveysala Kuopion toisen vuosikurssin suuhygienistiopiskelijoiden opetuskäyttöön video ientaskunäytteenotosta. Työn tilaajana oli Savonia ammattikorkeakoulu. Opetusvideon tavoitteena on lisätä suuhygienistiopiskelijan tietämystä ientaskunäytteenotosta. Videon avulla voidaan näyttää luokkaympäristössä tai etäopetustilanteessa ientaskunäytteen ottaminen käytännössä. Videot toimivat oppimisen tukena ja ne ovat tärkeässä roolissa myös etäopetuksessa.
Opinnäytetyötä varten kerättiin näyttöön perustuvia kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia sekä teoriatietoa.
Lähteiden pohjalta videoitiin suoritettu ientaskunäytteenotto. Videolla esitetään ientaskunäytteenottotekniikka paperinastan avulla. Videoon lisättiin ääniraita, sekä kuvia ja tekstejä havainnollistamaan ientaskunäytteenoton eri vaiheita.
Palautetta opetusvideosta kerättiin muilta suuhygienistiopiskelijoilta sähköisen kyselyn avulla. Suurin osa vastaajista koki palautteen perusteella opetusvideon olevan havainnollistava, selkeä ja looginen. Johtopäätöksenä opetusvideo vastasi työn tavoitteita ja tarkoitusta. Jatkotutkimusaiheena tulevaisuudessa voitaisiin kuvata ientaskunäytteenottoa kyretillä, jolloin molemmat ientaskunäytteenotto tekniikat olisivat Savonia-ammattikorkeakoulun opetusmateriaalina.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kehittämistyönä Savonia-ammattikorkeakoulu terveysala Kuopion toisen vuosikurssin suuhygienistiopiskelijoiden opetuskäyttöön video ientaskunäytteenotosta. Työn tilaajana oli Savonia ammattikorkeakoulu. Opetusvideon tavoitteena on lisätä suuhygienistiopiskelijan tietämystä ientaskunäytteenotosta. Videon avulla voidaan näyttää luokkaympäristössä tai etäopetustilanteessa ientaskunäytteen ottaminen käytännössä. Videot toimivat oppimisen tukena ja ne ovat tärkeässä roolissa myös etäopetuksessa.
Opinnäytetyötä varten kerättiin näyttöön perustuvia kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimuksia sekä teoriatietoa.
Lähteiden pohjalta videoitiin suoritettu ientaskunäytteenotto. Videolla esitetään ientaskunäytteenottotekniikka paperinastan avulla. Videoon lisättiin ääniraita, sekä kuvia ja tekstejä havainnollistamaan ientaskunäytteenoton eri vaiheita.
Palautetta opetusvideosta kerättiin muilta suuhygienistiopiskelijoilta sähköisen kyselyn avulla. Suurin osa vastaajista koki palautteen perusteella opetusvideon olevan havainnollistava, selkeä ja looginen. Johtopäätöksenä opetusvideo vastasi työn tavoitteita ja tarkoitusta. Jatkotutkimusaiheena tulevaisuudessa voitaisiin kuvata ientaskunäytteenottoa kyretillä, jolloin molemmat ientaskunäytteenotto tekniikat olisivat Savonia-ammattikorkeakoulun opetusmateriaalina.