Sosiaalisen median strategia pk-yrityksessä, Piattacó Final Four Finland Oy
Partanen, Eveliina (2020)
Partanen, Eveliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101251498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101251498
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on noussut tärkeäksi mainonnan työkaluksi yritysmaailmassa. Digitaalisessa, koko ajan muuttuvassa maailmassa on tärkeää pysyä ajan tasalla pinnalla olevista trendeistä ja keinoista, joita sosiaalinen media tarjoaa yksityishenkilöiden lisäksi myös yrityksille. Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen sosiaalisen median strategiaa ja sen kehittämistä. Opinnäytetyö on kehittämissuunnitelma ja työn tarkoituksena on toimia oppaana ja tukena yrityksen digitaalisessa kehityksessä teorian ja käytännön osalta. Tutkimuskysymyksenä onkin; miten yrityksen strategiaa voidaan kehittää sosiaalisen median saralla?
Opinnäytetyössä tutkitaan kuopiolaisen naistenvaateliikkeen Piattacón sosiaalisen median hyödyntämistä ja sen keinoja. Sosiaalista mediaa ja siihen liittyviä käsitteitä käydään läpi toisessa ja kolmannessa kappaleessa. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on teemahaastattelu, ja haastateltavana toimii yrityksen toimitusjohtaja. Opinnäytetyössä hyödynnetään myös havainnointia tutkimusmenetelmänä. Haastattelussa pureudutaan yrityksen nykytilaan ja kehityskohteisiin kanavoittain. Yrityksen taustaa, teetettävää tutkimusta ja siinä käytäviä aiheita käydään läpi neljännessä kappaleessa. Käydään lisäksi läpi, missä kanavissa yritys toimii ja miten se hyödyntää kanaviaan mainonnassa sekä millainen yrityksen nykyinen strategia on.
Viidennessä kappaleessa pureudutaan syvemmin kohdeyritykseen ja sen strategiaan. Käydään läpi kanavoittain, mitä kehitysasioita sosiaalisessa mediassa voisi tehdä, jotta yrityksen strategia vahvistuisi myös sosiaalisessa mediassa. Esille nousi esimerkiksi aktiivisuuteen liittyviä kehitysaskeleita, joita konkreettiset esimerkit tukevat. Konkreettiset esimerkit vuosikello, viikkosuunnitelma ja juliste esitellään myös rungoittain kappaleessa. Lopuksi käydään läpi opinnäytetyön toteutusta, aihetta sekä pohdintaa sen ympärillä, miten opinnäytetyön tekeminen edistyi ja miten tuloksia voisi hyödyntää myös tästä eteenpäin, yrityksen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä tutkitaan kuopiolaisen naistenvaateliikkeen Piattacón sosiaalisen median hyödyntämistä ja sen keinoja. Sosiaalista mediaa ja siihen liittyviä käsitteitä käydään läpi toisessa ja kolmannessa kappaleessa. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on teemahaastattelu, ja haastateltavana toimii yrityksen toimitusjohtaja. Opinnäytetyössä hyödynnetään myös havainnointia tutkimusmenetelmänä. Haastattelussa pureudutaan yrityksen nykytilaan ja kehityskohteisiin kanavoittain. Yrityksen taustaa, teetettävää tutkimusta ja siinä käytäviä aiheita käydään läpi neljännessä kappaleessa. Käydään lisäksi läpi, missä kanavissa yritys toimii ja miten se hyödyntää kanaviaan mainonnassa sekä millainen yrityksen nykyinen strategia on.
Viidennessä kappaleessa pureudutaan syvemmin kohdeyritykseen ja sen strategiaan. Käydään läpi kanavoittain, mitä kehitysasioita sosiaalisessa mediassa voisi tehdä, jotta yrityksen strategia vahvistuisi myös sosiaalisessa mediassa. Esille nousi esimerkiksi aktiivisuuteen liittyviä kehitysaskeleita, joita konkreettiset esimerkit tukevat. Konkreettiset esimerkit vuosikello, viikkosuunnitelma ja juliste esitellään myös rungoittain kappaleessa. Lopuksi käydään läpi opinnäytetyön toteutusta, aihetta sekä pohdintaa sen ympärillä, miten opinnäytetyön tekeminen edistyi ja miten tuloksia voisi hyödyntää myös tästä eteenpäin, yrityksen tulevaisuudessa.