Työntekijöiden kokemuksia työhyvinvoinnistaan terveysteknologian yrityksessä
Porali, Janus; Rissanen, Rebekka; Visuri, Katriina (2020)
Porali, Janus
Rissanen, Rebekka
Visuri, Katriina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101201393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101201393
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida ja raportoida terveysteknologiayrityksen työntekijöiden kokemuksia heidän työhyvinvoinnistaan. Tutkimuksen toimeksiantaja on pilvipohjaisten terveyden- ja sosiaalihuollon mobiiliratkaisujen tuottaja Everon, ja kohderyhmänä toimii sen työntekijät. Tavoitteena on kehittää yrityksen työntekijöiden työhyvinvointia ja sitä myötä tuottavuutta ja tehokkuutta. Tavoitteena on myös kehittää yrityksen työhyvinvointikyselyissä käytettävää mittaria. Yritys on kehittänyt kyselyn työntekijöilleen, ja vastaukset on kerätty heinä-elokuussa 2020. Tutkimukseen on vastannut 28 (64 %) työntekijää (N=44). Tutkimuksen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja avoimia vastauksia edellyttävät kysymykset sisällön erittelyllä.
Strukturoitujen kysymysten vastausten paras keskiarvo saatiin kysymyksestä ”Koen oman työni mielekkääksi ja merkitykselliseksi”, jonka arvo on 8,63 (vaihteluväli 3 Likert-asteikolla 1-10). Huonoin keskiarvo 5,4 (vaihteluväli 6 Likert-asteikolla 1-10) ilmeni kysymyksessä ”Kuinka hyvin tuotekehitysprojektit toteutuvat yrityksessä”. Tyypillisin arvo vastauksissa eli mediaani oli 8. Vähiten käytetty arvo oli 1, jota käytettiin vain yhden kerran yhdessä vastauksessa. Avoimien vastausten perusteella työntekijöiden mielestä yrityksessä hyvää on viihtyisä työympäristö ja työkaverit. Lisäksi he mainitsivat positiiviseksi tekijäksi alan mielenkiintoisuuden. Työntekijät kokivat merkittävimmiksi kehityskohteiksi projektien aikataulutuksen ja työnjaon selkeyttämisen, työntekijöiden tukemisen ja kannustamisen, palkkauksen, ja esimiestason johtamiseen sekä läsnäoloon liittyvät ongelmat. Avoimia vastauksia on tyypillisimmin kuvattu yhdellä virkkeellä. Työhyvinvoinnin sekä käytettävien mittaristojen kehittäminen on tärkeää organisaation hyvinvoinnille. The purpose of this study is to analyze and report the perceived well-being at work by healthcare technology employees in the client organization. The client organization for the study is Everon, a company focused on cloud-based mobile solutions for healthcare and social welfare. The target group consists of Everon’s employees. The goal is to improve the organization’s employees’ well-being at work and with it Everon’s productivity and efficiency. Furthermore, a goal of this study is to improve the scale by which well-being at work at Everon are measured. The organization has composed a survey for its employees and the responses were gathered in July-August 2020. There were 28 respondents (64 %) out of all employees (N=44). Statistical analysis was applied on the quantitative data from the study while open-ended questions were analyzed by content.
The question with the highest average response score was “I feel my work to be meaningful and significant” with a score of 8.63 (range 3 on a Likert scale of 1-10 ). The question with the lowest average response score 5.4 (range 6 on the Likert scale 1-10) was “How successful are company´s development projects?”. The most typical score, i.e. median score was 8. The least-given score was 1, as it was used only once in a single response. Open-ended questions were mostly filled out with single sentences. According to employees, the highest-ranking factors for Everon’s appeal were the comfortable work environment and colleagues. Additionally, respondents name the interesting nature of Everon’s line of business as a positive factor for well-being. According to the respondents, the areas most in need of improvement include the scheduling of projects, division of labor, employee support and incentivizing, compensation, leadership and managerial presence. Improving both the well-being at work as well as the metrics with which it is measured is important for the overall prosperity of the organization.
Strukturoitujen kysymysten vastausten paras keskiarvo saatiin kysymyksestä ”Koen oman työni mielekkääksi ja merkitykselliseksi”, jonka arvo on 8,63 (vaihteluväli 3 Likert-asteikolla 1-10). Huonoin keskiarvo 5,4 (vaihteluväli 6 Likert-asteikolla 1-10) ilmeni kysymyksessä ”Kuinka hyvin tuotekehitysprojektit toteutuvat yrityksessä”. Tyypillisin arvo vastauksissa eli mediaani oli 8. Vähiten käytetty arvo oli 1, jota käytettiin vain yhden kerran yhdessä vastauksessa. Avoimien vastausten perusteella työntekijöiden mielestä yrityksessä hyvää on viihtyisä työympäristö ja työkaverit. Lisäksi he mainitsivat positiiviseksi tekijäksi alan mielenkiintoisuuden. Työntekijät kokivat merkittävimmiksi kehityskohteiksi projektien aikataulutuksen ja työnjaon selkeyttämisen, työntekijöiden tukemisen ja kannustamisen, palkkauksen, ja esimiestason johtamiseen sekä läsnäoloon liittyvät ongelmat. Avoimia vastauksia on tyypillisimmin kuvattu yhdellä virkkeellä. Työhyvinvoinnin sekä käytettävien mittaristojen kehittäminen on tärkeää organisaation hyvinvoinnille.
The question with the highest average response score was “I feel my work to be meaningful and significant” with a score of 8.63 (range 3 on a Likert scale of 1-10 ). The question with the lowest average response score 5.4 (range 6 on the Likert scale 1-10) was “How successful are company´s development projects?”. The most typical score, i.e. median score was 8. The least-given score was 1, as it was used only once in a single response. Open-ended questions were mostly filled out with single sentences. According to employees, the highest-ranking factors for Everon’s appeal were the comfortable work environment and colleagues. Additionally, respondents name the interesting nature of Everon’s line of business as a positive factor for well-being. According to the respondents, the areas most in need of improvement include the scheduling of projects, division of labor, employee support and incentivizing, compensation, leadership and managerial presence. Improving both the well-being at work as well as the metrics with which it is measured is important for the overall prosperity of the organization.