Esimiesten työhyvinvointi: Pankki X
Paananen, Jari (2021)
Paananen, Jari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101201384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101201384
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan esimiesten työhyvinvointia. Tutkimuksessa kartoitettiin kuormittavia tekijöitä, etsittiin ratkaisuja kuormituksen vähentämiseen ja lopuksi muodostettiin konkreettisia ja yksinkertaisia ohjeita työhyvinvoinnin edistämiseksi. Tässä työssä haluttiin keskittyä nimenomaan esimiesten omiin voimavaroihin ja niiden hyödyntämiseen sekä työn imun parantamiseen. Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin palkitsemiseen liittyvät asiat. Toimeksiantajan tulokset omista työhyvinvointitutkimuksistaan ovat olleet erinomaisia, ainoastaan työn imun osalta tulokset ovat jääneet hyvän tasoisiksi.
Toimeksiantaja oli kotimainen finanssialan yritys, joka tarjoaa sekä henkilö- että yritysasiakkaille pankki- ja vakuutuspalveluita. Toimeksiantajan pyynnöstä yrityksen nimi pidetään salassa ja käytetään nimeä Pankki X.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytiin läpi alan keskeisiä käsitteitä ja teoriaa sekä työhyvinvoinnin historiaa. Teorian jälkeen esiteltiin tutkimuksen tuloksia ja analysoitiin niitä. Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan työhyvinvointia voisi muun muassa lisätä etätöillä sekä paremmilla palaveri- ja palautekäytännöillä. Töiden järjestely ja vastuiden selkeämpi rajaaminen voisi vähentää kognitiivista kuormitusta. Iso osa esimiehistä koki väsymystä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kartoittamalla esimiesten voimavaroja ja käsitystä työhyvinvoinnin nykytilanteesta puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Haastateltavat toimivat pankin esimiestehtävissä, eri konttoreissa. Haastattelut toteutettiin covid-19-pandemian vuoksi etäyhteydellä. Haastattelut toteutettiin, tallennettiin ja litteroitiin huolellisesti ja tarkasti, jotta tutkimuksen luotettavuus pystyttiin takaamaan.
Tutkimuksen perusteella saatiin käsitys toimeksiantajan esimiesten tämänhetkisestä työhyvinvoinnista ja työtä kuormittavista tekijöistä. Toimeksiantaja voi verrata tämän opinnäytetyön tuloksia niin edeltäviin kuin myös tuleviin tutkimustuloksiinsa työntekijöidensä työhyvinvoinnista.
Toimeksiantaja oli kotimainen finanssialan yritys, joka tarjoaa sekä henkilö- että yritysasiakkaille pankki- ja vakuutuspalveluita. Toimeksiantajan pyynnöstä yrityksen nimi pidetään salassa ja käytetään nimeä Pankki X.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytiin läpi alan keskeisiä käsitteitä ja teoriaa sekä työhyvinvoinnin historiaa. Teorian jälkeen esiteltiin tutkimuksen tuloksia ja analysoitiin niitä. Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan työhyvinvointia voisi muun muassa lisätä etätöillä sekä paremmilla palaveri- ja palautekäytännöillä. Töiden järjestely ja vastuiden selkeämpi rajaaminen voisi vähentää kognitiivista kuormitusta. Iso osa esimiehistä koki väsymystä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kartoittamalla esimiesten voimavaroja ja käsitystä työhyvinvoinnin nykytilanteesta puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Haastateltavat toimivat pankin esimiestehtävissä, eri konttoreissa. Haastattelut toteutettiin covid-19-pandemian vuoksi etäyhteydellä. Haastattelut toteutettiin, tallennettiin ja litteroitiin huolellisesti ja tarkasti, jotta tutkimuksen luotettavuus pystyttiin takaamaan.
Tutkimuksen perusteella saatiin käsitys toimeksiantajan esimiesten tämänhetkisestä työhyvinvoinnista ja työtä kuormittavista tekijöistä. Toimeksiantaja voi verrata tämän opinnäytetyön tuloksia niin edeltäviin kuin myös tuleviin tutkimustuloksiinsa työntekijöidensä työhyvinvoinnista.