Kokemusasiantuntijuuden merkitys nuorten mielenterveystyössä ja neuropsykiatrisessa hoitotyössä: Kirjallisuuskatsaus
Kuokka, Aino; Leino, Heidi (2021)
Kuokka, Aino
Leino, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101191351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101191351
Tiivistelmä
Työmme tarkoitus oli selvittää kokemusasiantuntijuuden merkitys nuorten mielenterveystyössä ja nuorten neuropsykiatrisessa hoitotyössä. Työmme tavoitteena oli löytää ja saada tietoa keinoista ja tavoista, kuinka kokemusasiantuntijuutta voidaan hyödyntää ja sen käyttöä kehittää nuorten mielenterveystyössä ja neuropsykiatrisessa hoitotyössä, sekä niiden palveluissa.
Teimme työmme Satakunnan mielenterveys tutkimusryhmälle ja se liittyy osana TUKEE2-hankkeeseen. Toteutimme työmme kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Toteutimme laajan tutkimushaun, jossa käytimme monipuolisesti eri hakuohjelmia. Rajasimme valitut tutkimukset julkaisuvuoden, kielen ja tutkimuksen tason mukaan. Valitsimme työhömme yksitoista tutkimusta, jotka CASP arviointimenetelmää käyttäen kävimme läpi arvioiden niiden luotettavuutta ja lopulta työhömme valikoitui seitsemän tutkimusta. Analyysimenetelmänä työssämme käytimme sisällönanalyysia, jonka toteutimme aineistolähtöisesti. Sisällönanalyysin avulla jaoimme keskeisimmät asiasisällöt ylä- ja alakategorioihin.
Tutkimusten tulokset olivat yhtenäisiä. Näyttö ja siitä saadut hyödyt ovat vielä vähäisiä ja kokemusasiantuntijuuden käyttöä tullaan lisäämään tulevaisuudessa koko ajan ja käyttöä tullaan laajentamaan nuorten hoitotyön puolella. Kokemusasiantuntijuudesta saatu näyttö on tällä hetkellä pääosin aikuispuolelta ja sen käyttöä tullaan laajentamaan nuorten puolelle. Tärkeänä huomiona tutkimuksista kävi ilmi, että kokemusasiantuntijat osaavat tuoda esille konkreettisia kokemuksia, tietoa, turvaa, toivoa ja luottamusta, jota maallikolla ja terveyden huollon ammattilaisella ei ole potilaalle antaa.
Kokemusasiantuntijoista olisi hyvä tehdä jatkossa lisätutkimuksia, etenkin nuorten ja lasten hoitotyön puolella. Jatkotutkimuksen ajankohta tulisi valita niin, että aiheesta olisi hoitotyön kohdalta jo suurempaa näyttöä. The purpose of our work was to elucidate the importance of experiential expertise in youth mental health work and youth neuropsychiatric nursing. The aim of our work was to find and get information on the means and ways in which experiential knowledge can be utilized and its use developed in the mental health work and neuropsychiatric nursing of young people, as well as in their services.
We did our work for the Satakunta Mental Health research group and it joins as part TUKEE2- project. We carried out our work as a descriptive literature review. The theoretical knowledge of our work is based on defined keywords. We conducted an extensive research search in which we used a variety of different search programs. We narrowed the selected studies according to the year of publication, language, and level of research. We selected only upper university and university level studies for our work.
The results of the studies were consistent. The existing evidence of experiential expertise is largely positive. The evidence and benefits are still limited, and the use of experimental expertise will be increased all the time in the future and will be expanded. Evidence of experiential expertise is currently mainly from the adult side and its use will be extended to young people, as the benefits of experiential expertise from adults are positive. An important point of the research was that experiential experts are able to bring out concrete experiences, knowledge, security, hope, and trust that a layman and health care professional do not have to give to a patient.
Teimme työmme Satakunnan mielenterveys tutkimusryhmälle ja se liittyy osana TUKEE2-hankkeeseen. Toteutimme työmme kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Toteutimme laajan tutkimushaun, jossa käytimme monipuolisesti eri hakuohjelmia. Rajasimme valitut tutkimukset julkaisuvuoden, kielen ja tutkimuksen tason mukaan. Valitsimme työhömme yksitoista tutkimusta, jotka CASP arviointimenetelmää käyttäen kävimme läpi arvioiden niiden luotettavuutta ja lopulta työhömme valikoitui seitsemän tutkimusta. Analyysimenetelmänä työssämme käytimme sisällönanalyysia, jonka toteutimme aineistolähtöisesti. Sisällönanalyysin avulla jaoimme keskeisimmät asiasisällöt ylä- ja alakategorioihin.
Tutkimusten tulokset olivat yhtenäisiä. Näyttö ja siitä saadut hyödyt ovat vielä vähäisiä ja kokemusasiantuntijuuden käyttöä tullaan lisäämään tulevaisuudessa koko ajan ja käyttöä tullaan laajentamaan nuorten hoitotyön puolella. Kokemusasiantuntijuudesta saatu näyttö on tällä hetkellä pääosin aikuispuolelta ja sen käyttöä tullaan laajentamaan nuorten puolelle. Tärkeänä huomiona tutkimuksista kävi ilmi, että kokemusasiantuntijat osaavat tuoda esille konkreettisia kokemuksia, tietoa, turvaa, toivoa ja luottamusta, jota maallikolla ja terveyden huollon ammattilaisella ei ole potilaalle antaa.
Kokemusasiantuntijoista olisi hyvä tehdä jatkossa lisätutkimuksia, etenkin nuorten ja lasten hoitotyön puolella. Jatkotutkimuksen ajankohta tulisi valita niin, että aiheesta olisi hoitotyön kohdalta jo suurempaa näyttöä.
We did our work for the Satakunta Mental Health research group and it joins as part TUKEE2- project. We carried out our work as a descriptive literature review. The theoretical knowledge of our work is based on defined keywords. We conducted an extensive research search in which we used a variety of different search programs. We narrowed the selected studies according to the year of publication, language, and level of research. We selected only upper university and university level studies for our work.
The results of the studies were consistent. The existing evidence of experiential expertise is largely positive. The evidence and benefits are still limited, and the use of experimental expertise will be increased all the time in the future and will be expanded. Evidence of experiential expertise is currently mainly from the adult side and its use will be extended to young people, as the benefits of experiential expertise from adults are positive. An important point of the research was that experiential experts are able to bring out concrete experiences, knowledge, security, hope, and trust that a layman and health care professional do not have to give to a patient.