Suomen Hammaslääkärilehden ilmoitusmyynnin kehittäminen
Lusikka, Oona (2021)
Lusikka, Oona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101181318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101181318
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa millaisesta toimialaan liittyvästä mainossisällöstä Hammaslääkärilehden lukijat ovat kiinnostuneet, ja mitkä ovat niitä uusia toimialoja, joihin lehden ilmoitusmyyntiä kannattaa laajentaa. Tarkemmin kuvailtuna, tavoitteena oli ensin selvittää lehteen myytäviin mainoksiin liittyviä näkemyksiä, mielipiteitä ja toiveita lukijoille kohdistetun kyselytutkimuksen kautta, ja sen jälkeen kartoittaa, mitkä ovat niitä strategisia uusia toimintatapoja, joiden avulla pystytään nostamaan kentällä tapahtuvan käytännön myyntityön tehokuutta ja tuloksellisuutta. Tavoitteena oli myös saada vastaus, mille toimialan ulkopuolisille aloille uusasiakashankinta kannattaa kohdistaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kirjallisista lähteistä, jotka käsittelivät myynnin strategista kehittämistä, myyntistrategian uudistamista, ajankohtaisen tiedon merkitystä myyntityössä sekä uusasiakashankintaa. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin B2B-myyntityön kulmakiviä, arvon tuottamista asiakkaalle, ammattitaitoisen myyjän taitoja sekä myyntiprosessia ja myyntineuvottelun eri vaiheita.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä. Itse kyselytutkimus sai nimekseen Hammaslääkärilehden ilmoitussisältöä käsittelevä lukijatutkimus 2020. 16 kysymystä sisältävä kyselylomake lähetettiin sähköpostitse saatekirjeen kera työssäkäyville Hammaslääkäriliiton jäsenille 50 prosentin otannalla. Kohderyhmä oli yhteensä 2124 henkilöä. Tutkimustulosten luotettavuuden säilyttämiseksi kysely lähetettiin henkilökohtaisena linkkinä jokaiselle vastaanottajalle, eikä sitä jaettu yleisesti esimerkiksi verkossa tai sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen ulostulo osoittautui luotettavaksi ja johdonmukaiseksi, ja tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset, joka on tutkimuksen onnistumisen kannalta kaikkein olennaisin seikka. Hammaslääkärilehden ilmoitusmyynnin kehittämisen strategisiksi toimintatavoiksi valittiin kentällä tapahtuvan myyntityön tehostaminen tutkimukseen perustuvan ajankohtaisen tiedon avulla sekä tiettyihin uusiin toimialoihin kohdistettu uusasiakashankinta. Hammaslääkärilehden ilmoitusmyyntiin liittyvien tavoitteiden kannalta, oli tämä kehittämistyö välttämätön, ja sillä tulee olemaan hyvin keskeinen rooli tulevaisuuden myyntitavoitteiden saavuttamisen kannalta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kirjallisista lähteistä, jotka käsittelivät myynnin strategista kehittämistä, myyntistrategian uudistamista, ajankohtaisen tiedon merkitystä myyntityössä sekä uusasiakashankintaa. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin B2B-myyntityön kulmakiviä, arvon tuottamista asiakkaalle, ammattitaitoisen myyjän taitoja sekä myyntiprosessia ja myyntineuvottelun eri vaiheita.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä. Itse kyselytutkimus sai nimekseen Hammaslääkärilehden ilmoitussisältöä käsittelevä lukijatutkimus 2020. 16 kysymystä sisältävä kyselylomake lähetettiin sähköpostitse saatekirjeen kera työssäkäyville Hammaslääkäriliiton jäsenille 50 prosentin otannalla. Kohderyhmä oli yhteensä 2124 henkilöä. Tutkimustulosten luotettavuuden säilyttämiseksi kysely lähetettiin henkilökohtaisena linkkinä jokaiselle vastaanottajalle, eikä sitä jaettu yleisesti esimerkiksi verkossa tai sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen ulostulo osoittautui luotettavaksi ja johdonmukaiseksi, ja tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset, joka on tutkimuksen onnistumisen kannalta kaikkein olennaisin seikka. Hammaslääkärilehden ilmoitusmyynnin kehittämisen strategisiksi toimintatavoiksi valittiin kentällä tapahtuvan myyntityön tehostaminen tutkimukseen perustuvan ajankohtaisen tiedon avulla sekä tiettyihin uusiin toimialoihin kohdistettu uusasiakashankinta. Hammaslääkärilehden ilmoitusmyyntiin liittyvien tavoitteiden kannalta, oli tämä kehittämistyö välttämätön, ja sillä tulee olemaan hyvin keskeinen rooli tulevaisuuden myyntitavoitteiden saavuttamisen kannalta.