Lean – uusi malli tuotelanseeraukselle
Kiiskinen, Jouni (2020)
Kiiskinen, Jouni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101121180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101121180
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantaja oli Misoran Oy:n toimitusjohtaja Miia Soranto. Toimeksianto
oli tutkia tuotelanseerauksen prosesseja ja toimenpiteitä sekä kartoittaa tehokas tapa ensimmäisen Fit4you-verkkokaupan oman brändin tuotteen lanseeraamiselle rajallisilla resursseilla. Yrityksen tärkeimpinä tavoitteina tuotelanseeraukselle oli viestiä asiakkaille yrityksen arvoista, erottua kilpailijoista sekä laajentaa liiketoimintaa.
Tutkimus aloitettiin tuotelanseerauksen teoriatiedon vaalimisella kirjallisista lähteistä. Aineiston analysoinnin ja lanseerausmenetelmän valitsemisen jälkeen määriteltiin konkreettiset toimenpiteet menetelmien soveltamiseksi käytäntöön toimeksiantajalle. Tässä vaiheessa laadittiin lanseerausta helpottava kvantitatiivinen kyselytutkimus Fit4you-verkkokaupan uutiskirjeen tilaajille. Kysely toteutettiin Google Forms-alustalla ja vastausaikana
7.-13.9.2020 saatiin yhteensä 303 vastausta. Kyselyn tulosten analysoinnissa ja yhteenvedossa käytettiin apuna Microsoft Excel-taulukkotyökalua.
Lanseeraukselle havaittiin löytyvän kaksi erilaista mallia: ”perinteinen” malli ja Lean-malli.
Lean ei varsinaisesti ole tuotelanseerausmalli, mutta pelkkänä ”ajattelumallina” se on helposti havaittavissa haastajaksi myös perinteiselle tuotelanseerausmallille. Näistä vaihtoehdoista Lean-malli havaittiin monessa mielessä paremmaksi vaihtoehdoksi toimeksiantajayritykselle. Kyselytutkimuksen tuloksista saatiin pohja päätöksenteolle, mitä ominaisuuksia lanseerattavan tuotteen ensimmäiseen versioon liitetään.
Lean-mallilla lanseeraus ei ole oikeastaan koskaan kerralla valmis, vaan tavoitteena on jatkuva tuotteen ja konseptin kehittäminen, asiakkaan osallistaminen sekä tulosten seuranta. Näin toimimalla annetaan asiakkaalle paras mahdollinen tuote ja tuotteelle paras
mahdollisuus menestyä markkinoilla.
oli tutkia tuotelanseerauksen prosesseja ja toimenpiteitä sekä kartoittaa tehokas tapa ensimmäisen Fit4you-verkkokaupan oman brändin tuotteen lanseeraamiselle rajallisilla resursseilla. Yrityksen tärkeimpinä tavoitteina tuotelanseeraukselle oli viestiä asiakkaille yrityksen arvoista, erottua kilpailijoista sekä laajentaa liiketoimintaa.
Tutkimus aloitettiin tuotelanseerauksen teoriatiedon vaalimisella kirjallisista lähteistä. Aineiston analysoinnin ja lanseerausmenetelmän valitsemisen jälkeen määriteltiin konkreettiset toimenpiteet menetelmien soveltamiseksi käytäntöön toimeksiantajalle. Tässä vaiheessa laadittiin lanseerausta helpottava kvantitatiivinen kyselytutkimus Fit4you-verkkokaupan uutiskirjeen tilaajille. Kysely toteutettiin Google Forms-alustalla ja vastausaikana
7.-13.9.2020 saatiin yhteensä 303 vastausta. Kyselyn tulosten analysoinnissa ja yhteenvedossa käytettiin apuna Microsoft Excel-taulukkotyökalua.
Lanseeraukselle havaittiin löytyvän kaksi erilaista mallia: ”perinteinen” malli ja Lean-malli.
Lean ei varsinaisesti ole tuotelanseerausmalli, mutta pelkkänä ”ajattelumallina” se on helposti havaittavissa haastajaksi myös perinteiselle tuotelanseerausmallille. Näistä vaihtoehdoista Lean-malli havaittiin monessa mielessä paremmaksi vaihtoehdoksi toimeksiantajayritykselle. Kyselytutkimuksen tuloksista saatiin pohja päätöksenteolle, mitä ominaisuuksia lanseerattavan tuotteen ensimmäiseen versioon liitetään.
Lean-mallilla lanseeraus ei ole oikeastaan koskaan kerralla valmis, vaan tavoitteena on jatkuva tuotteen ja konseptin kehittäminen, asiakkaan osallistaminen sekä tulosten seuranta. Näin toimimalla annetaan asiakkaalle paras mahdollinen tuote ja tuotteelle paras
mahdollisuus menestyä markkinoilla.