Oppimiskeskustelu osana simulaatiota terveydenhuollossa
Härkönen, Sini; Ptacek, Emily (2021)
Härkönen, Sini
Ptacek, Emily
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101121178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101121178
Tiivistelmä
Simulaatio-opetus on lisääntynyt terveydenhuollossa. Simulaatioharjoituksilla pyritään toteuttamaan todentuntuisia tilanteita tai toimenpiteitä, joilla pystytään luomaan haastavia ja harvinaisia tilanteita turvallisessa ympäristössä. Simulaatioharjoitus koostuu kolmesta vaiheesta: harjoitukseen valmistautuminen, harjoituksen toteutus sekä oppimiskeskustelu. Harjoituksen jälkeinen oppimiskeskustelu on välttämätön, sillä siinä puretaan harjoitus osiin, käydään tilanne läpi toimijoiden ja tarkkailijoiden kanssa sekä kootaan mietteitä tehdystä harjoituksesta.
Opinnäytetyössä selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla, mitkä ovat terveydenhuollon henkilöstön kokemukset simulaatioharjoituksista. Tavoitteena oli tuottaa lisää tietoa erityisesti oppimiskeskustelun merkityksestä osana simulaatiota, sekä siitä, miten oppimiskeskustelu rakentuu. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tulokset analysoitiin ja raportoitiin kuvailevalla synteesillä.
Keskeisinä tuloksina tuli ilmi, että simulaatio koettiin hyvänä oppimiskokemuksena. Simulaatioharjoitukset paransivat osallistujien oppimista ja osaamista. Myös itsevarmuuden, vuorovaikutus- ja tiimityöskentelytaitojen koettiin parantuvan. Vaikka pääosin simulaatio koettiin positiiviseksi kokemukseksi, aiheutti se myös epävarmuutta, jännittämistä sekä sosiaalista painetta. Oppimiskeskustelu todettiin simulaatioissa oppimistuloksia parantavana tekijänä. Oppimiskeskustelun merkitys korostuu, ja ilman oppimiskeskustelua ei ole simulaatiota kannattavaa pitää. Oppimiskeskustelun keskeiseksi rakenteeksi muodostui strukturoitu malli ja avoin keskustelu.
Johtopäätöksissä ilmeni muun muassa, että oppimiskeskustelu korostuu terveydenhuollon simulaatioissa. Erityisesti oppimiskeskustelun merkitys simulaatioissa korostuu terveydenhuollon opinnoissa. Toisaalta työelämässä, kokemuksen karttuessa oppimiskeskustelua ei välttämättä koettu tarpeellisena.
Opinnäytetyössä selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla, mitkä ovat terveydenhuollon henkilöstön kokemukset simulaatioharjoituksista. Tavoitteena oli tuottaa lisää tietoa erityisesti oppimiskeskustelun merkityksestä osana simulaatiota, sekä siitä, miten oppimiskeskustelu rakentuu. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tulokset analysoitiin ja raportoitiin kuvailevalla synteesillä.
Keskeisinä tuloksina tuli ilmi, että simulaatio koettiin hyvänä oppimiskokemuksena. Simulaatioharjoitukset paransivat osallistujien oppimista ja osaamista. Myös itsevarmuuden, vuorovaikutus- ja tiimityöskentelytaitojen koettiin parantuvan. Vaikka pääosin simulaatio koettiin positiiviseksi kokemukseksi, aiheutti se myös epävarmuutta, jännittämistä sekä sosiaalista painetta. Oppimiskeskustelu todettiin simulaatioissa oppimistuloksia parantavana tekijänä. Oppimiskeskustelun merkitys korostuu, ja ilman oppimiskeskustelua ei ole simulaatiota kannattavaa pitää. Oppimiskeskustelun keskeiseksi rakenteeksi muodostui strukturoitu malli ja avoin keskustelu.
Johtopäätöksissä ilmeni muun muassa, että oppimiskeskustelu korostuu terveydenhuollon simulaatioissa. Erityisesti oppimiskeskustelun merkitys simulaatioissa korostuu terveydenhuollon opinnoissa. Toisaalta työelämässä, kokemuksen karttuessa oppimiskeskustelua ei välttämättä koettu tarpeellisena.