Kuluttajansuoja autokaupassa
Reis, Jon (2020)
Reis, Jon
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101081117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101081117
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin kuluttajariitalautakunnan (KRIL) autokauppaan liittyvien tapausten tekemiä ratkaisuja ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Työssä tarkastellaan, mitkä tekijät vaikuttavat ratkaisuun ja millä tavoin. Lisäksi työssä kuvataan yleisesti kuluttajan toimintaa
riitatilanteessa. Työn toimeksiantaja on Kamux Suomi Oy.
Projekti aloitettiin selvittämällä riitalautakunnan ratkaisuihin vaikuttavia asioita sekä pohtimalla, miten kuluttajariitalautakuntaan asti tulevia autokauppaan liittyviä tapauksia saataisiin vähennettyä. Selvityksen jälkeen haastateltiin kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV), jotta voitiin selvittää, mille faktoille se perustaa ratkaisunsa ottaen tietysti huomioon kuluttajansuojalain.
Lähdemateriaalina käytettiin kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkomateriaaleja,
riitalautakunnan tekemiä ratkaisuja sekä kuluttajariitalautakunnan ja kuluttajaneuvonnan työntekijöiden kanssa käytyjä sähköpostikeskusteluja.
riitatilanteessa. Työn toimeksiantaja on Kamux Suomi Oy.
Projekti aloitettiin selvittämällä riitalautakunnan ratkaisuihin vaikuttavia asioita sekä pohtimalla, miten kuluttajariitalautakuntaan asti tulevia autokauppaan liittyviä tapauksia saataisiin vähennettyä. Selvityksen jälkeen haastateltiin kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV), jotta voitiin selvittää, mille faktoille se perustaa ratkaisunsa ottaen tietysti huomioon kuluttajansuojalain.
Lähdemateriaalina käytettiin kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkomateriaaleja,
riitalautakunnan tekemiä ratkaisuja sekä kuluttajariitalautakunnan ja kuluttajaneuvonnan työntekijöiden kanssa käytyjä sähköpostikeskusteluja.