Työnantajamielikuvan vaikutus työntekijäsaatavuuteen : Case Henkilöstöpalveluyritys X
Helanen, Anni (2020)
Helanen, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829620
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää hotelli-, ravintola-, pitopalvelutoimialan (HoReCa)
työntekijöiden työnantajamielikuvan tilanne henkilöstöpalveluyrityksessä X. Tutkimuksen
avulla pyrittiin selvittämään, kuinka rekrytointiprosessin kontaktipisteet työnantajan
kanssa ovat muokanneet mielikuvaa työnantajan toiminnasta. Tutkimuksessa otettiin huomioon myös koronan aiheuttaman poikkeustilan mahdolliset vaikutukset tuloksiin. Tarve tutkimukselle lähti työnantajayrityksessä todetusta HoReCa-toimialan työntekijäpulasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Verkkokyselyn avulla kerättiin vastauksia työnantajayrityksen HoReCa-toimialan työntekijöiltä. Tutkimuksen viitekehys koostui työnantajamielikuvan markkinoinnista, rekrytointiprosessin sekä poikkeustilan vaikutuksesta työnantajamielikuvan muodostumiselle. Vastauksia haluttiin saada siitä, missä kanavissa työntekijät työnantajan kohtaavat, kuinka rekrytointiprosessi onnistui ja kuinka yritys on onnistunut toimimaan koronan aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että työnantajayrityksen mielikuva on pysynyt enimmäkseen positiivisena poikkeustilanteen epävakaisuudesta huolimatta. Tutkimuksessa selvisi myös missä
ja kenelle työnantajamielikuvaa kannattaa markkinoida ja kuinka potentiaaliset työnhakijat
tavoitettaisiin. Rekrytointiprosessin aikana työnantajamielikuva oli pääsääntöisesti pysynyt
positiivisena, mutta poikkeustilanteen nähtiin vaikuttavan työantajamielikuvaan.
Positiivisella työnantajamielikuvalla on vaikutusta työntekijäsaatavuuteen ja pysyvyyteen.
Mielikuvan ylläpitäminen korostuu entisestään poikkeustilan aikana. Liiketaloudellinen menestyminen riippuu osaavista työntekijöistä, joita saadaan houkuteltua kustannustehokkaasti, jos työnantajamielikuvasta huolehditaan.
työntekijöiden työnantajamielikuvan tilanne henkilöstöpalveluyrityksessä X. Tutkimuksen
avulla pyrittiin selvittämään, kuinka rekrytointiprosessin kontaktipisteet työnantajan
kanssa ovat muokanneet mielikuvaa työnantajan toiminnasta. Tutkimuksessa otettiin huomioon myös koronan aiheuttaman poikkeustilan mahdolliset vaikutukset tuloksiin. Tarve tutkimukselle lähti työnantajayrityksessä todetusta HoReCa-toimialan työntekijäpulasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Verkkokyselyn avulla kerättiin vastauksia työnantajayrityksen HoReCa-toimialan työntekijöiltä. Tutkimuksen viitekehys koostui työnantajamielikuvan markkinoinnista, rekrytointiprosessin sekä poikkeustilan vaikutuksesta työnantajamielikuvan muodostumiselle. Vastauksia haluttiin saada siitä, missä kanavissa työntekijät työnantajan kohtaavat, kuinka rekrytointiprosessi onnistui ja kuinka yritys on onnistunut toimimaan koronan aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että työnantajayrityksen mielikuva on pysynyt enimmäkseen positiivisena poikkeustilanteen epävakaisuudesta huolimatta. Tutkimuksessa selvisi myös missä
ja kenelle työnantajamielikuvaa kannattaa markkinoida ja kuinka potentiaaliset työnhakijat
tavoitettaisiin. Rekrytointiprosessin aikana työnantajamielikuva oli pääsääntöisesti pysynyt
positiivisena, mutta poikkeustilanteen nähtiin vaikuttavan työantajamielikuvaan.
Positiivisella työnantajamielikuvalla on vaikutusta työntekijäsaatavuuteen ja pysyvyyteen.
Mielikuvan ylläpitäminen korostuu entisestään poikkeustilan aikana. Liiketaloudellinen menestyminen riippuu osaavista työntekijöistä, joita saadaan houkuteltua kustannustehokkaasti, jos työnantajamielikuvasta huolehditaan.