Markkinointisuunnitelma Pmm-Louhinta Oy
Knuutinen, Jukka-Pekka (2020)
Knuutinen, Jukka-Pekka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829591
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma Pmm-Louhinta Oy:lle, joka toimii pienlouhinta-alalla. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena oli selkeyttää eri markkinoinnin keinoja teorian tasolla ja valikoida niistä sopivimmat markkinoinnin kanavat yritykselle, joilla he tavoittaisivat potentiaaliset asiakkaat. Yrityksen asiakkaina ovat tällä hetkellä niin kunnat, kaupungit, rakennusalan yritykset kuin yksityiset rakentajat.
Opinnäytetyön sisältö koostuu teoria osuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuus keskittyy markkinoinnin teoriaan ja markkinointisuunnitelman sisältöön. Markkinointisuunnitelmassa analysoidaan yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat SWOT-analyysillä, sekä kartoitetaan kilpailutilannetta kilpailija-analyysin kautta. Markkinointisuunnitelmassa määritellään kohderyhmät, toimenpiteet sekä markkinointiin ja mainontaan käytettävä budjetti.
Markkinointisuunnitelma selkeytti kenelle markkinointia tulisi kohdentaa ja millaista markkinointia yrityksen tulisi hyödyntää tavoitellessaan potentiaalisia asiakkaita. Markkinoinnin resurssit on hyvä suunnata rakennusalan yrityksiin ja yksityisiin rakentajiin. Kunnat ja kaupungit
kilpailuttavat aliurakoitsijat niiden palveluiden osalta, joita he eivät itse pysty tuottamaan ja nämä hankkeet tulevat julkiseen kilpailutukseen. Markkinoinnin merkitys kunnille ja kaupungeille ei ole niin olennaista kuin yksityisellä sektorilla
Opinnäytetyön sisältö koostuu teoria osuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuus keskittyy markkinoinnin teoriaan ja markkinointisuunnitelman sisältöön. Markkinointisuunnitelmassa analysoidaan yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat SWOT-analyysillä, sekä kartoitetaan kilpailutilannetta kilpailija-analyysin kautta. Markkinointisuunnitelmassa määritellään kohderyhmät, toimenpiteet sekä markkinointiin ja mainontaan käytettävä budjetti.
Markkinointisuunnitelma selkeytti kenelle markkinointia tulisi kohdentaa ja millaista markkinointia yrityksen tulisi hyödyntää tavoitellessaan potentiaalisia asiakkaita. Markkinoinnin resurssit on hyvä suunnata rakennusalan yrityksiin ja yksityisiin rakentajiin. Kunnat ja kaupungit
kilpailuttavat aliurakoitsijat niiden palveluiden osalta, joita he eivät itse pysty tuottamaan ja nämä hankkeet tulevat julkiseen kilpailutukseen. Markkinoinnin merkitys kunnille ja kaupungeille ei ole niin olennaista kuin yksityisellä sektorilla