Hur behandlas frågan om att köpa streamingar inom musikbranschen i Finland?
Wilenius, Ivar (2020)
Wilenius, Ivar
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829547
Tiivistelmä
I det här arbetet undersöks frågan om hur köpta streamingar behandlas inom den finländska musikbranschen. Som bakgrund för arbetet refererar jag till statistik om streamingens popularitet globalt, debatten kring att köpa streamingar i Sverige, och exempel på tjänster som säljer streamingar. För undersökningen tillämpas de kvalitativa forskningsmetoderna semistrukturerad intervju och netnografi. Totalt görs 9 semistrukturerade intervjuer med olika aktörer inom den finländska musikbranschen. Fyra personers svar som mottagits per e-post transkriberas också i resultatkapitlet. I analysen av intervjuerna och e-postmeddelandena dras slutsatsen att köpta streamingar förekommer inom den finländska musikbranschen. Fenomenet verkar ändå vara ovanligt, och något de flesta intervjuade inte hört någon diskussion om. Åsikterna om fenomenet bland de intervjuade är kritiska, och de flesta verkar se på köpta streamingar som en typ av fusk. Nästan alla är ändå överens om att köpta streamingar inte är något större hot mot musikbranschen. I den netnografiska undersökningen analyserar jag en del finländska artisters Spotify- och YouTube-profiler med tillhörande data. I undersökningen tyder uppgifter på att det finns artister också i Finland som köper streamingar. Finländska artisters musik återfinns på spellistor administrerade av användare som helt öppet säljer streamingar på internet. Dessutom pekar spellistornas data på att det kan vara botar i tiotusental som följer dem. Avslutningsvis konstaterar jag att det finns utrymme för mer forskning och debatt kring ämnet i Finland.