Verkostokartta ja sukupuu: Oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille perhe- ja verkostokeskeiseen työskentelyyn
Ahvenjärvi, Hanne; Heikkinen, Elisa; Moilanen, Anu (2020)
Ahvenjärvi, Hanne
Heikkinen, Elisa
Moilanen, Anu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628675
Tiivistelmä
Perhe ja läheiset on todettu merkittäväksi taustatekijäksi mielenterveyshoitotyössä, jonka vuoksi heidän mukaansa ottaminen hoitoprosessiin onkin yksi hyvän hoidon ominaisuus. Verkostokeskeinen työskentely on osa hoitoprosessia ja sen tavoitteena on aktivoida asiakkaan sosiaalinen verkosto. Sairaanhoitaja auttaa mielenterveyshoitotyössä selvittämään asiakkaan voimavaroja ja sosiaalista verkostoa. Verkostokarttaa ja sukupuuta voidaan käyttää perhe- ja verkostokeskeisessä työssä auttamismenetelminä.
Työn tilaaja on Kajaanin ammattikorkeakoulun hoitotyön opettaja, joka opettaa mielenterveyshoitotyön opinnoissa. Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa oppimateriaali Kajaanin ammattikorkeakoulun mielenterveystyön vaihtoehtoisiin ammattiopintoihin suuntautuville opiskelijoille verkostokartasta ja sukupuusta. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Kajaanin ammattikorkeakoulun mielenterveystyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen oppimateriaalia sukupuun ja verkostokartan osalta. Opinnäytetyö-prosessia ohjaavat tutkimustehtävät olivat, millainen oppimateriaali on sairaanhoitajaopiskelijan osaamista kehittävä Kajaanin ammattikorkeakoulussa mielenterveyshoitotyön opinnoissa ja miten sukupuuta ja verkostokarttaa voidaan käyttää auttamismenetelmänä mielenterveyshoitotyössä.
Opinnäytetyömme toteutettiin tuotteistamisprosessin avulla, jonka perusteella suunnittelimme näyttöön perustuvan sähköisen oppimateriaalin verkostokartasta ja sukupuusta. Oppimateriaali testattiin mielenterveystyön vaihtoehtoisiin ammattiopintoihin suuntautuvilla opiskelijoilla, jonka palautteen perusteella oppimateriaali kehitettiin opiskelijoille sopivammaksi. Tuotteistamisprosessin tuloksena syntyi oppimateriaali, joka vastaa opinnäytetyöprosessia ohjanneita tutkimustehtäviä ja joka mahdollisti opinnäytetyön tavoitteen saavuttamisen. Jatkotutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi oppimateriaalin kehittäminen työelämään sopivaksi tai hyödyntää tuottamaamme sähköistä oppimateriaalia viemällä siitä tieto työelämään. Aiheesta voisi myös esimerkiksi tutkia, miten sairaanhoitajat hyödyntävät verkostokarttaa ja sukupuuta mielenterveystyössä. Mielenterveyshoitotyön asiakkaille voisi myös tehdä kyselyn, miten he kokevat verkostokartan ja sukupuun käytön hoidon tukena.
Työn tilaaja on Kajaanin ammattikorkeakoulun hoitotyön opettaja, joka opettaa mielenterveyshoitotyön opinnoissa. Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa oppimateriaali Kajaanin ammattikorkeakoulun mielenterveystyön vaihtoehtoisiin ammattiopintoihin suuntautuville opiskelijoille verkostokartasta ja sukupuusta. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Kajaanin ammattikorkeakoulun mielenterveystyön vaihtoehtoisten ammattiopintojen oppimateriaalia sukupuun ja verkostokartan osalta. Opinnäytetyö-prosessia ohjaavat tutkimustehtävät olivat, millainen oppimateriaali on sairaanhoitajaopiskelijan osaamista kehittävä Kajaanin ammattikorkeakoulussa mielenterveyshoitotyön opinnoissa ja miten sukupuuta ja verkostokarttaa voidaan käyttää auttamismenetelmänä mielenterveyshoitotyössä.
Opinnäytetyömme toteutettiin tuotteistamisprosessin avulla, jonka perusteella suunnittelimme näyttöön perustuvan sähköisen oppimateriaalin verkostokartasta ja sukupuusta. Oppimateriaali testattiin mielenterveystyön vaihtoehtoisiin ammattiopintoihin suuntautuvilla opiskelijoilla, jonka palautteen perusteella oppimateriaali kehitettiin opiskelijoille sopivammaksi. Tuotteistamisprosessin tuloksena syntyi oppimateriaali, joka vastaa opinnäytetyöprosessia ohjanneita tutkimustehtäviä ja joka mahdollisti opinnäytetyön tavoitteen saavuttamisen. Jatkotutkimusaiheena voisi olla esimerkiksi oppimateriaalin kehittäminen työelämään sopivaksi tai hyödyntää tuottamaamme sähköistä oppimateriaalia viemällä siitä tieto työelämään. Aiheesta voisi myös esimerkiksi tutkia, miten sairaanhoitajat hyödyntävät verkostokarttaa ja sukupuuta mielenterveystyössä. Mielenterveyshoitotyön asiakkaille voisi myös tehdä kyselyn, miten he kokevat verkostokartan ja sukupuun käytön hoidon tukena.