Kilpailukyvyn parantaminen rahtikustannuksia optimoimalla
Silo, Hanna (2020)
Silo, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli lisätä toimeksiantajan tietotaitoa pitkän tavaran viennin rahtikustannusten muodostumisesta. Toimeksiantajana oleva Domicet Oy myy, suunnittelee ja valmistaa aurinkosuojauksen tarpeisiin tulevia tuotteita. Tavoitteena oli, että opitun tiedon avulla pitkien tuotteiden kilpailukyky paranisi, kun osattaisiin valita lähetykselle edullinen kuljetusyritys sekä tilaisuuden mukaan muokata lähetystä niin, että lähetys olisi mahdollisimman kustannustehokas.
Ensimmäisessä teorialuvussa perehdyttiin eri kuljetusmuotoihin sekä rahdin hinnoitteluun ja rahditusperusteisiin. Teoriaosassa tarkasteltiin myös rahditusperusteiden yleisimpiä laskentatapoja. Toisessa teorialuvussa käytiin läpi toimituslausekkeet ja niiden merkitykset. Toimituslausekkeet tiivistävät sen, mitä myyjä ja ostaja ovat sopineet kuljetuksen yksityiskohdista, kuten kenen velvollisuus on maksaa kuljetus.
Työn empiirisen osan tiedonkeruumenetelmänä ovat olleet haastattelut toimeksiantajayrityksen työntekijöiden sekä valittujen kuljetusyritysten kanssa. Työssä laadittiin viisi kysymystä, joiden vastausten avulla päästäisiin tavoitteeseen. Laaditut kysymykset esitettiin kaksiosaisena sähköpostihaastatteluna viidelle kuljetusyritykselle. Yhtä kysymystä varten laadittiin neljään eri maahan kaksi esimerkkilähetystä, jotka kuljetusyrityksiä pyydettiin hinnoittelemaan. Esimerkkilähetysten tarkoituksena oli saada käsitys kuljetusyritysten kuljetushinnoista sekä osoittaa miten aikaisempien kysymysten vastaukset toteutuvat käytännössä.
Kuljetusyritysten tavat nähdä pitkän tavaran viemä tila kuljetusvälineessä ja laskea rahditusperusteet erosivat toisistaan. Kuljetusyrityksiä yhdisti näiden käyttämä rahditusperuste, joka oli kaikilla lavametri ja lavametripaino, mutta kuljetusyritysten tavat laskea rahditusperuste erosivat toisistaan. Työn lähtötilanteen tavoite osoittautui hyvin haastavaksi, sillä tutkimus osoitti, etteivät tulokset ole helposti hyödynnettävissä ja vertailtavissa keskenään. Tämä johtuu siitä, etteivät kuljetusyritysten näkemykset ja laskentatavat ole yksiselitteisiä. Tutkimus onnistui kuitenkin lisäämään yrityksen tietotaitoa sekä oikaisemaan vanhoja oletuksia ja tämän myötä myös pitkien tuotteiden kilpailukyky kehittyi lähtötilanteesta.
Ensimmäisessä teorialuvussa perehdyttiin eri kuljetusmuotoihin sekä rahdin hinnoitteluun ja rahditusperusteisiin. Teoriaosassa tarkasteltiin myös rahditusperusteiden yleisimpiä laskentatapoja. Toisessa teorialuvussa käytiin läpi toimituslausekkeet ja niiden merkitykset. Toimituslausekkeet tiivistävät sen, mitä myyjä ja ostaja ovat sopineet kuljetuksen yksityiskohdista, kuten kenen velvollisuus on maksaa kuljetus.
Työn empiirisen osan tiedonkeruumenetelmänä ovat olleet haastattelut toimeksiantajayrityksen työntekijöiden sekä valittujen kuljetusyritysten kanssa. Työssä laadittiin viisi kysymystä, joiden vastausten avulla päästäisiin tavoitteeseen. Laaditut kysymykset esitettiin kaksiosaisena sähköpostihaastatteluna viidelle kuljetusyritykselle. Yhtä kysymystä varten laadittiin neljään eri maahan kaksi esimerkkilähetystä, jotka kuljetusyrityksiä pyydettiin hinnoittelemaan. Esimerkkilähetysten tarkoituksena oli saada käsitys kuljetusyritysten kuljetushinnoista sekä osoittaa miten aikaisempien kysymysten vastaukset toteutuvat käytännössä.
Kuljetusyritysten tavat nähdä pitkän tavaran viemä tila kuljetusvälineessä ja laskea rahditusperusteet erosivat toisistaan. Kuljetusyrityksiä yhdisti näiden käyttämä rahditusperuste, joka oli kaikilla lavametri ja lavametripaino, mutta kuljetusyritysten tavat laskea rahditusperuste erosivat toisistaan. Työn lähtötilanteen tavoite osoittautui hyvin haastavaksi, sillä tutkimus osoitti, etteivät tulokset ole helposti hyödynnettävissä ja vertailtavissa keskenään. Tämä johtuu siitä, etteivät kuljetusyritysten näkemykset ja laskentatavat ole yksiselitteisiä. Tutkimus onnistui kuitenkin lisäämään yrityksen tietotaitoa sekä oikaisemaan vanhoja oletuksia ja tämän myötä myös pitkien tuotteiden kilpailukyky kehittyi lähtötilanteesta.