Markkinointisuunnitelman laatiminen rengasliikkeelle
Donner, Rickhard (2020)
Donner, Rickhard
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528225
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi tarpeesta luoda markkinointisuunnitelma rengasliikkeelle. Toimeksiantajayritys ei ollut tehnyt minkäänlaista kirjallista markkinoinnin suunnittelua, joten tarve kattavalle markkinointisuunnitelmalle oli erittäin suuri. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma vuodeksi.
Opinnäytetyön teoriaosuuden tekoon käytettiin markkinoinnista kertovaa kirjallisuutta, sekä markkinoinnin asiantuntijoiden kirjoittamia internet-julkaisuja. Työn teoriaosassa käsitellään digitaalista markkinointia, sekä pohditaan sen eroja perinteiseen markkinointiin verrattuna. Digitaalista markkinointia käsittelevät aiheet ovat valittu keskittyen erityisesti toimeksiantajan digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämiseen.
Empiriaosuus, itse markkinointisuunnitelma, tehtiin toimeksiantoyrityksen johtohenkilöiden ja markkinoinnista vastaavien työntekijöiden haastattelujen ja useiden ajatusriihien perusteella. Markkinointisuunnitelma kokonaisuudessaan on salattua tietoa, jota ei julkaista tämän opinnäytetyön yhteydessä.
Perusteellisesti tehdyn markkinointisuunnitelman avulla rengasliike kykenee nyt toteuttamaan tehokasta markkinointia selkeästi ja vaivattomasti pitkälle tulevaisuuteen. Tehty markkinointisuunnitelma kattaa yhden vuoden, mutta opinnäytetyötä on helppo hyödyntää myös jatkossa. Markkinointisuunnitelma tehtiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti tulevaisuutta ajatellen helppokäyttöiseksi pohjaksi, johon kykenee tekemään myös tulevien vuosien suunnitelmat. Järjestelmällisellä ja kattavalla markkinoinnin suunnittelulla toimeksiantajan markkinoinnista vastaavat työntekijät kykenevät nyt käyttämään työaikansa huomattavasti tehokkaammin aikaisempaan verrattuna.
Opinnäytetyön teoriaosuuden tekoon käytettiin markkinoinnista kertovaa kirjallisuutta, sekä markkinoinnin asiantuntijoiden kirjoittamia internet-julkaisuja. Työn teoriaosassa käsitellään digitaalista markkinointia, sekä pohditaan sen eroja perinteiseen markkinointiin verrattuna. Digitaalista markkinointia käsittelevät aiheet ovat valittu keskittyen erityisesti toimeksiantajan digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämiseen.
Empiriaosuus, itse markkinointisuunnitelma, tehtiin toimeksiantoyrityksen johtohenkilöiden ja markkinoinnista vastaavien työntekijöiden haastattelujen ja useiden ajatusriihien perusteella. Markkinointisuunnitelma kokonaisuudessaan on salattua tietoa, jota ei julkaista tämän opinnäytetyön yhteydessä.
Perusteellisesti tehdyn markkinointisuunnitelman avulla rengasliike kykenee nyt toteuttamaan tehokasta markkinointia selkeästi ja vaivattomasti pitkälle tulevaisuuteen. Tehty markkinointisuunnitelma kattaa yhden vuoden, mutta opinnäytetyötä on helppo hyödyntää myös jatkossa. Markkinointisuunnitelma tehtiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti tulevaisuutta ajatellen helppokäyttöiseksi pohjaksi, johon kykenee tekemään myös tulevien vuosien suunnitelmat. Järjestelmällisellä ja kattavalla markkinoinnin suunnittelulla toimeksiantajan markkinoinnista vastaavat työntekijät kykenevät nyt käyttämään työaikansa huomattavasti tehokkaammin aikaisempaan verrattuna.