Virtuell verklighet som verktyg i fysioterapi efter stroke: Allmän litteraturstudie
Lindahl, Järker; Åberg, Wilhelm (2020)
Lindahl, Järker
Åberg, Wilhelm
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428067
Tiivistelmä
Användningen av virtuell verklighet inom fysioterapin är ett relativt nytt forskningsområde och teknologin utvecklas hela tiden. Detta examensarbete undersöker användning-en av teknologi för virtuell verklighet i rehabiliteringen av stroke i det subakuta och kroniska stadiet. Syftet är att undersöka hur virtuell verklighet kan användas inom strokerehabilitering och vilka fördelar som eventuellt kan uppnås. Examensarbetet är en del av Arcada XR-projektet inom forskningsprogrammet hälsoteknologi. Arbetet är en litteraturstudie och granskar 14 studier inom forskningsområdet. Studierna har kvalitetsgranskats och analyserats med induktiv innehållsanalys. Resultaten visar att virtuell verklighet kan användas inom strokerehabilitering för att träna funktionsförmågan i övre och nedre extremiteten, gångförmåga, balans och ADL. Resultaten tyder på att träning med virtuell verklighet kan vara mer effektivt för att förbättra gångförmåga och gånghastighet än traditionella metoder inom strokerehabilitering. Virtuell verklighet kan också upplevas som mer motiverande än annan träning och leda till en större träningsmängd. Mera forskning behövs ännu om effektiviteten av virtuell verklighet inom strokerehabilitering.