Tutkimus Kainuun alueen yritysten työhyvinvointipalveluiden tarpeista
Heikkilä, Tatu (2020)
Heikkilä, Tatu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428033
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Kainuun alueen yrityksien tarpeita työhyvinvointipalveluille. Työn toimeksiantaja Kainuun Liikunta ry ei ole aikaisemmin selvittänyt Kainuun alueen yritysten tarpeita työhyvinvointipalveluille ja -tuotteille. Tutkimus kohdistuu Kainuun alueen yrityksiin. Tutkimuksen maantieteellinen rajaus tuli suoraan toimeksiantajalta, koska Kainuu on Kainuun Liikunnan toiminta-alue. Työssä käsitellään työhyvinvointia liikunnallisesta näkökulmasta.
Tutkimuksella selvitetään Kainuun alueen yritysten tarpeet työhyvinvointituotteille ja -palveluille. Tutkimuksen avulla Kainuun Liikunta ry pystyy kehittämään ja suuntaamaan omia työhyvinvointi-palveluitaan.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu työhyvinvointiin, työssäjaksamiseen ja työhyvinvoinnin johtamiseen. Tietoperustana on käytetty työhyvinvointialan kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa kainuulaista yritystä.
Tutkimus tuotti Kainuun Liikunnalle ajankohtaista tietoa alueen yrityksistä. Työssä kävi ilmi, että osa alueen yrityksistä ei ollut tietoisia Kainuun Liikunnan työhyvinvointipalveluista ja -tuotteista. Myös tutkimus osoitti, että Kainuun alueen yritykset ovat kiinnostuneita ja jonkin verran tietoisia työhyvinvointipalveluista ja -tuotteista.
Oikein kohdennetulla markkinoinnilla Kainuun Liikunta voi hankkia lisää asiakkaita työhyvinvointi-palveluilleen. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista tutkia, millaisia tuloksia tutkimukseen osallis-tuneet yritykset saavuttavat työhyvinvointiin panostamalla.
Tutkimuksella selvitetään Kainuun alueen yritysten tarpeet työhyvinvointituotteille ja -palveluille. Tutkimuksen avulla Kainuun Liikunta ry pystyy kehittämään ja suuntaamaan omia työhyvinvointi-palveluitaan.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu työhyvinvointiin, työssäjaksamiseen ja työhyvinvoinnin johtamiseen. Tietoperustana on käytetty työhyvinvointialan kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa kainuulaista yritystä.
Tutkimus tuotti Kainuun Liikunnalle ajankohtaista tietoa alueen yrityksistä. Työssä kävi ilmi, että osa alueen yrityksistä ei ollut tietoisia Kainuun Liikunnan työhyvinvointipalveluista ja -tuotteista. Myös tutkimus osoitti, että Kainuun alueen yritykset ovat kiinnostuneita ja jonkin verran tietoisia työhyvinvointipalveluista ja -tuotteista.
Oikein kohdennetulla markkinoinnilla Kainuun Liikunta voi hankkia lisää asiakkaita työhyvinvointi-palveluilleen. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista tutkia, millaisia tuloksia tutkimukseen osallis-tuneet yritykset saavuttavat työhyvinvointiin panostamalla.