Digitaalinen alustamalli maaseudun kehittämiseksi - Vauhtia digitalisaatioon!
Joukanen, Timo (2020)
Joukanen, Timo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327891
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus maaseudun nykytilanteesta sopeutua digitaalisuuteen. Kuinka maaseudulla ymmärretään alustatalous ja onko siihen kiinnostusta?
Tutkimus selvittää, minkälainen tekninen osaaminen maaseutuyrittäjien ja maaseudulla toimivien yrittäjien keskuudessa vallitsee ja millainen halukkuus heillä on oppia uutta. Ovatko tietokoneen käyttäminen ja internet osa yrittäjän arkea ja miten älypuhelinta hyödynnetään maaseudun yrittäjyydessä. Ovatko Facebook ja Instagram ja WhatsApp tuttuja yrittäjille ja miten niitä käytetään markkinoinnin kanavina.
Opinnäytetyö tehtiin Xamk -Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun toimeksiantona samaan aikaan aiheeseen liittyvän Xamkin ja LAB Ammattikorkeakoulun yhteisen projekti-hankkeen kanssa. Tämä ”Vauhtia digitalisaatioon! Alustataloudesta kasvun mahdollisuuksia maaseudun mikroyrittäjille” -hanke on Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen tukema, 1.8.2019 – 30.11.2020 välisenä aikana toteutettava hanke.
Opinnäytetyöhön liittyväksi tarkoitettu haastattelututkimus tehtiin sähköpostikyselynä elo-kuussa 2020, vallitsevan koronapandemian takia.
Tutkimus valotti miesten ja naisten välisiä eroja tietokoneen ja älypuhelimen hyödyntämisessä maaseudun yrittäjinä. Tutkimuksessa selvitettiin myös yleisten toimisto-ohjelmien käyttöä edellä mainittujen somekanavien lisäksi.
Tutkimuksessa kävi selväksi, että kotisivut ja sähköposti, sekä älypuhelimen käyttö ovat arkipäiväistä, kuten myös normaalit toimisto-ohjelmat.
Saadut vastaukset analysoitiin yleisesti ja lisäksi eriteltiin naisten ja miesten osaaminen kunkin laitteen tai palvelun osalta.
Tutkimuksen aikana selvisi maaseudun hyvä tekninen valmius ja osaamisen taso. Kiinnostusta some-markkinointiin on ja sitä halutaan oppia lisää.
Tutkimus kokonaisuutena antoi hyvän ja selkeän kuvan maaseutuyrittäjien valmiuksista digitaalisuuteen ja alustamalliratkaisujen kehittämiseen palvelujen markkinoinnin tehostamisessa nyt ja tulevaisuuden alustatalousratkaisuissa.
Tutkimus selvittää, minkälainen tekninen osaaminen maaseutuyrittäjien ja maaseudulla toimivien yrittäjien keskuudessa vallitsee ja millainen halukkuus heillä on oppia uutta. Ovatko tietokoneen käyttäminen ja internet osa yrittäjän arkea ja miten älypuhelinta hyödynnetään maaseudun yrittäjyydessä. Ovatko Facebook ja Instagram ja WhatsApp tuttuja yrittäjille ja miten niitä käytetään markkinoinnin kanavina.
Opinnäytetyö tehtiin Xamk -Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun toimeksiantona samaan aikaan aiheeseen liittyvän Xamkin ja LAB Ammattikorkeakoulun yhteisen projekti-hankkeen kanssa. Tämä ”Vauhtia digitalisaatioon! Alustataloudesta kasvun mahdollisuuksia maaseudun mikroyrittäjille” -hanke on Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen tukema, 1.8.2019 – 30.11.2020 välisenä aikana toteutettava hanke.
Opinnäytetyöhön liittyväksi tarkoitettu haastattelututkimus tehtiin sähköpostikyselynä elo-kuussa 2020, vallitsevan koronapandemian takia.
Tutkimus valotti miesten ja naisten välisiä eroja tietokoneen ja älypuhelimen hyödyntämisessä maaseudun yrittäjinä. Tutkimuksessa selvitettiin myös yleisten toimisto-ohjelmien käyttöä edellä mainittujen somekanavien lisäksi.
Tutkimuksessa kävi selväksi, että kotisivut ja sähköposti, sekä älypuhelimen käyttö ovat arkipäiväistä, kuten myös normaalit toimisto-ohjelmat.
Saadut vastaukset analysoitiin yleisesti ja lisäksi eriteltiin naisten ja miesten osaaminen kunkin laitteen tai palvelun osalta.
Tutkimuksen aikana selvisi maaseudun hyvä tekninen valmius ja osaamisen taso. Kiinnostusta some-markkinointiin on ja sitä halutaan oppia lisää.
Tutkimus kokonaisuutena antoi hyvän ja selkeän kuvan maaseutuyrittäjien valmiuksista digitaalisuuteen ja alustamalliratkaisujen kehittämiseen palvelujen markkinoinnin tehostamisessa nyt ja tulevaisuuden alustatalousratkaisuissa.