Orgaaniseen markkinointiin perustuva markkinointisuunnitelma liikunta-alan yritykselle
Arrasvuori, Tea Maria (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Arrasvuori, Tea Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327877
Tiivistelmä
Digimarkkinointi liittyy vahvasti nykypäivän liiketoiminnan kehitykseen ja kasvuun. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda Jyväskylässä ja Helsingissä toimivalle liikunta-alan yritykselle orgaanisesti toteutettava digitaalinen markkinointisuunnitelma. Tavoitteena on saavuttaa lisää seuraajia yrityksen sosiaalisen median kanaville ja parantaa näkyvyyttä luoden samalla uusasiakaskantaa. Toimeksiantajan tavoitteena on lanseerata myös YouTube-kanava syksyn aikana. Yrityksellä ei ole ollut aikaisemmin käytössä markkinointisuunnitelmaa.
Opinnäytetyö rakentuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuuden muodostuksessa lähteinä käytettiin sähköisiä digimarkkinoinnin kansainvälisiä ja kotimaisia lähteitä sekä alan kirjallisuutta. Teoriaosuudessa kuvataan sosiaalisen median kanavia sekä verkkosivujen, blogin ja sähköpostimarkkinoinnin tuomia hyötyjä. Opinnäytetyössä käsitellään toimeksiantajalle keskeisiä digimarkkinoinnin käsitteitä, kuten inbound- ja outbound-markkinointia, verkkosivuanalytiikkaa, hakukonemarkkinointia, konversioita ja sisältömarkkinointia. Ilman näiden asioiden hahmottamista ja ymmärtämistä digimarkkinoinnin rakentaminen on haastavaa.
Toiminnallinen osuus perustuu teoriaosuuden pohjalta rakennettuun digimarkkinointisuunnitelmaan ja YouTube-kanavan lanseeraamiseen. Suunnitelmassa tuodaan esille muutosehdotuksia, joita toimeksiantajan suositellaan tekevän, jotta asetettuihin tavoitteisiin päästään. Suunnitelman tavoite on näkyvyyden ja liikevaihdon parantaminen. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että toimeksiantajan täytyy ottaa aktiivinen ote sosiaalisen median kanaviin, ja tämä tapahtuu säännöllisillä julkaisuilla, seuraajien aktivoimisella sekä avainsanojen käyttöönottamisella
Opinnäytetyö rakentuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuuden muodostuksessa lähteinä käytettiin sähköisiä digimarkkinoinnin kansainvälisiä ja kotimaisia lähteitä sekä alan kirjallisuutta. Teoriaosuudessa kuvataan sosiaalisen median kanavia sekä verkkosivujen, blogin ja sähköpostimarkkinoinnin tuomia hyötyjä. Opinnäytetyössä käsitellään toimeksiantajalle keskeisiä digimarkkinoinnin käsitteitä, kuten inbound- ja outbound-markkinointia, verkkosivuanalytiikkaa, hakukonemarkkinointia, konversioita ja sisältömarkkinointia. Ilman näiden asioiden hahmottamista ja ymmärtämistä digimarkkinoinnin rakentaminen on haastavaa.
Toiminnallinen osuus perustuu teoriaosuuden pohjalta rakennettuun digimarkkinointisuunnitelmaan ja YouTube-kanavan lanseeraamiseen. Suunnitelmassa tuodaan esille muutosehdotuksia, joita toimeksiantajan suositellaan tekevän, jotta asetettuihin tavoitteisiin päästään. Suunnitelman tavoite on näkyvyyden ja liikevaihdon parantaminen. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että toimeksiantajan täytyy ottaa aktiivinen ote sosiaalisen median kanaviin, ja tämä tapahtuu säännöllisillä julkaisuilla, seuraajien aktivoimisella sekä avainsanojen käyttöönottamisella