Talon 3D-malli ja virtuaalinen suunnittelu
Iso-Heiniemi, Marika (2020)
Iso-Heiniemi, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326021
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutustua talojen 3D-mallinnukseen ja niiden sisustuksen suunnitteluun rakentajan näkökulmasta. Erityisesti tarkastellaan sitä, kuinka helppokäyttöisiä ohjelmistot ovat ja voisivatko aloittelijat käyttää niitä omien projektiensa toteuttamiseen. Työssä tehty talomalli on toteutettu 2D-pohjapiirrosten ja julkisivukuvien mukaisesti. Käytetyt materiaalit ja ohjelmat ovat kaikki ilmaisia, netistä vapaasti saatavilla ja käytettävissä. Oma malli on toteu-tettu Blender -nimisellä 3D-grafiikkaohjelmalla, jonka käyttöön opiskelija on perehtynyt aiempien kouluprojektien aikana. Sisustuksen suunnittelussa testattiin myös eri toimijoiden keittiönsuunnit-teluohjelmistoja.
Työssä tarkastellaan 3D-mallinnuksen historiaa erityisesti arkkitehtuurissa ja talonrakentamises-sa sekä tutustutaan erilaisiin online-pohjaisiin 3D-sisustuseditoreihin. Lisäksi käydään läpi lyhyes-ti Blender-ohjelmiston historiaa, sen perustamisen vaiheita ja nykyisiä ominaisuuksia. Lopuksi verrataan tehtyä 3D-mallia internetistä saatavilla olevilla sisustussuunnitteluohjelmilla tehtyihin malleihin ja tutkikaan, kuinka helposti omien suunnitelmien luominen onnistuu eri ohjelmilla.
Työssä tarkastellaan 3D-mallinnuksen historiaa erityisesti arkkitehtuurissa ja talonrakentamises-sa sekä tutustutaan erilaisiin online-pohjaisiin 3D-sisustuseditoreihin. Lisäksi käydään läpi lyhyes-ti Blender-ohjelmiston historiaa, sen perustamisen vaiheita ja nykyisiä ominaisuuksia. Lopuksi verrataan tehtyä 3D-mallia internetistä saatavilla olevilla sisustussuunnitteluohjelmilla tehtyihin malleihin ja tutkikaan, kuinka helposti omien suunnitelmien luominen onnistuu eri ohjelmilla.