Syli
Selin, Susanna (2020)
Selin, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325830
Tiivistelmä
Syli on yhden taiteilijan tutkielma, jossa tarkastellaan henkilökohtaista tapaa tehdä valokuvaa. Se on opinnäytetyö, jossa pohditaan muistoihin ja läsnäoloon liittyviä teemoja kuvassa. Tekstissä edetään kohti kuvallista metaforaa sekä ihmisen ja luonnon välistä valtasuhdetta ja sen esittämisen mahdollisuuksia valokuvataiteen keinoin. Tavoitteena on selvittää, mitkä teemat kirjoittaja kokee tärkeiksi omassa taiteellisessa työskentelyssään ja miksi.
Valokuvat aktivoivat usein katsojaansa ajatteluun. Ne voivat saada miettimään, millaista tarinaa kuva oikeastaan kertoo. Tekstissä pyritään avaamaan valokuvauksen avulla erilaisia yhteyksiä, rinnastuksia asioiden välillä. Samalla pohditaan omaa ja muiden arvomaailmaa suhteessa ympäröivään luontoon.
Valokuvaa ja taidetta pohdiskellessa voi nousta esille useita filosofisia kysymyksiä. Mitä on olla olemassa ihmisenä tässä ajassa? Miten absurdilta elämä saattaa tuntua? Miten erilaisten kokemusten läpi kuvia voidaan katsoa? Taide voidaan nähdä eräänlaisena olemassaoloon liittyvänä filosofisena pohdiskeluna. Sen avulla on mahdollista käsitellä vaikeita ja kivuliaita asioita vertauskuvallisella tasolla.
Ilmastoasioita ei useinkaan lähestytä taiteen kentällä, sillä ilmastokriisin ulottuvuudet ovat yhä melko abstrakti käsite ja sen monet vaikutukset vielä käsittämättömiä. Aihetta lähestytään tässä erilaisia symboleja, metaforia, tyhjyyttä ja muotoja esittämällä. Teksti pureutuu näihin asioihin tekijän oman pohdinnan, lähdekirjallisuuden ja taiteilijaesimerkkien avulla.
Kirjallisen opinnäytetyön loppupäätelmä ei anna selkeitä vastauksia, vaan on enemmänkin joukko havaintoja ja ajatuksia, jotka auttavat tekijää etenemään taiteellisessa työskentelyssään. Tekijän valokuvallisen työskentelyn teemat selkiytyvät hänelle itselleen tekstin kirjoittamisen myötä.
Valokuvat aktivoivat usein katsojaansa ajatteluun. Ne voivat saada miettimään, millaista tarinaa kuva oikeastaan kertoo. Tekstissä pyritään avaamaan valokuvauksen avulla erilaisia yhteyksiä, rinnastuksia asioiden välillä. Samalla pohditaan omaa ja muiden arvomaailmaa suhteessa ympäröivään luontoon.
Valokuvaa ja taidetta pohdiskellessa voi nousta esille useita filosofisia kysymyksiä. Mitä on olla olemassa ihmisenä tässä ajassa? Miten absurdilta elämä saattaa tuntua? Miten erilaisten kokemusten läpi kuvia voidaan katsoa? Taide voidaan nähdä eräänlaisena olemassaoloon liittyvänä filosofisena pohdiskeluna. Sen avulla on mahdollista käsitellä vaikeita ja kivuliaita asioita vertauskuvallisella tasolla.
Ilmastoasioita ei useinkaan lähestytä taiteen kentällä, sillä ilmastokriisin ulottuvuudet ovat yhä melko abstrakti käsite ja sen monet vaikutukset vielä käsittämättömiä. Aihetta lähestytään tässä erilaisia symboleja, metaforia, tyhjyyttä ja muotoja esittämällä. Teksti pureutuu näihin asioihin tekijän oman pohdinnan, lähdekirjallisuuden ja taiteilijaesimerkkien avulla.
Kirjallisen opinnäytetyön loppupäätelmä ei anna selkeitä vastauksia, vaan on enemmänkin joukko havaintoja ja ajatuksia, jotka auttavat tekijää etenemään taiteellisessa työskentelyssään. Tekijän valokuvallisen työskentelyn teemat selkiytyvät hänelle itselleen tekstin kirjoittamisen myötä.