Aikakauslehden menestystekijät : Case: Pelaaja-lehden kuluttajamyynnin kasvattaminen
Viljanen, Linda (2020)
Viljanen, Linda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225786
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Pelaaja-lehden myyntiä kuluttajille voi lisätä uusien kustannustehokkaiden ja kilpailukykyisten keinojen avulla. Työ on toteutettu tapaustutkimuksena ja tilaajana toimi kustannusyhtiö H-Town Oy.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui aikakauslehden menestystekijöistä, keinoista menestyvään myynti- ja markkinointikokonaisuuteen ja videopelaajista kohderyhmänä. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin benchmarkingia, havainnointia, dokumenttianalyysia ja kyselyä. Benchmarkingin tarkoituksena oli selvittää menestyviä myynti- ja markkinointikeinoja. Havainnointi koostui Pelaaja-lehden näkyvyydestä eri verkkokanavissa ja lehtipisteillä. Dokumenttianalyysi ja kysely auttoivat määrittämään Pelaaja-lehden kohderyhmän.
Tutkimuksien tulokset antoivat konkreettisia esimerkkejä inbound-markkinoinnin keinoista. Ne osoittivat, että Pelaaja-lehden nykyinen näkyvyys on vähäistä eikä sitä ole toteutettu suunnitelmallisesti. Tuloksien avulla pystyin myös toteamaan, ketkä olivat lehden nykyisiä lukijoita ja keitä lehti ei tavoittanut.
Pohjautuen teoriaan ja tuloksiin pystyin luomaan yksityiskohtaisia kehitysehdotuksia. Kehittämisehdotukseni koostuvat kolmesta osasta: brändikokonaisuuden yhdenmukaistamisesta, kohderyhmän määritelmästä ja keinoista menestyvään myynti- ja markkinointikokonaisuuteen. Tutkimusten tuloksista ja kehitysehdotuksista Pelaaja-lehti voi rakentaa yhteneväisen myynti- ja markkinointistrategian, jonka avulla lehden myyntiä kuluttajille saadaan lisättyä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui aikakauslehden menestystekijöistä, keinoista menestyvään myynti- ja markkinointikokonaisuuteen ja videopelaajista kohderyhmänä. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin benchmarkingia, havainnointia, dokumenttianalyysia ja kyselyä. Benchmarkingin tarkoituksena oli selvittää menestyviä myynti- ja markkinointikeinoja. Havainnointi koostui Pelaaja-lehden näkyvyydestä eri verkkokanavissa ja lehtipisteillä. Dokumenttianalyysi ja kysely auttoivat määrittämään Pelaaja-lehden kohderyhmän.
Tutkimuksien tulokset antoivat konkreettisia esimerkkejä inbound-markkinoinnin keinoista. Ne osoittivat, että Pelaaja-lehden nykyinen näkyvyys on vähäistä eikä sitä ole toteutettu suunnitelmallisesti. Tuloksien avulla pystyin myös toteamaan, ketkä olivat lehden nykyisiä lukijoita ja keitä lehti ei tavoittanut.
Pohjautuen teoriaan ja tuloksiin pystyin luomaan yksityiskohtaisia kehitysehdotuksia. Kehittämisehdotukseni koostuvat kolmesta osasta: brändikokonaisuuden yhdenmukaistamisesta, kohderyhmän määritelmästä ja keinoista menestyvään myynti- ja markkinointikokonaisuuteen. Tutkimusten tuloksista ja kehitysehdotuksista Pelaaja-lehti voi rakentaa yhteneväisen myynti- ja markkinointistrategian, jonka avulla lehden myyntiä kuluttajille saadaan lisättyä.