Autojen entisöinti- ja kustomointipalvelun liiketoimintasuunnitelma
Pyörny, Arttu (2020)
Pyörny, Arttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125424
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kasvattaa kirjoittajan tietämystä autoalan yrityksen perustamisesta. Työ toimi opetusmateriaalina lukijalle. Työssä sovellettiin teoriaa ja perustettiin teoreettisesti nelihenkinen Tampereella sijaitseva entisöinti- ja kustomointipalvelu. Työssä käsiteltiin autoalan yrityksen perustamisen vaiheet, markkinointi, toimitilan suunnittelu ja talous. Tavoitteena oli selvittää, olisiko yritys kannattavaa perustaa.
Yritysidean jälkeen asiakkaiden tarpeisiin vastattiin liikeideassa. Segmentointiprosessissa määritettiin kohdemarkkinat. Ne muodostuivat Pirkanmaalla asuvista 18-44-vuotiaista. Psykologiset- ja sosiaaliset syyt olivat yksilölliset. Yhtiömuodoksi valittiin osakeyhtiö. Työssä selvitettiin tärkeimmät rekisteröinnit, sopimukset, vakuutukset, asiakirjat, lait ja luvat. Sidosryhmille ja yritykselle tuotettiin arvoa parhaiten, kun strateginen markkinointiajattelu oli vastuullista ja vuorovaikutteista. Samalla kokemuksiin, palveluihin ja yhteisöllisyyteen tähtäävää. Ajattelu tulisi huomioida myös hallittavissa olevissa brändikontakteissa. Markkinointitoimenpiteet olivat kilpailukeinojen yhdistelmä. Ne toteutettiin soveltamalla uutta 4C- ja vanhaa 4P-mallia. Arvoasemaksi luvattiin enemmän hieman kalliimmalla. Markkinointiviestintä rakentui inbound-markkinoinnin ympärille. Asiakkaan kustannukset minimoitiin ja ostaminen tehtiin vaivattomaksi. Työssä pohdittiin asiakkaan ratkaisu. Markkinointibudjetiksi asetettiin rajallisen pääoman takia 5 prosenttia ensimmäisen vuoden myyntituotoista. Riittävän maksuvalmiuden ja rajallisen 80 000 euron pääoman takia autonostimet ja tehodynamometri liisattiin. Käyttöomaisuuden alkuinvestoinniksi arvioitiin 42 900 euroa. Sopivaksi vuokratilaksi todettiin suunnitteluohjelmalla 686 neliömetriä. 90 prosentin kapasiteetilla yritys todettiin kannattavaksi hyvän 10,1 liiketulosprosentin kautta. Suurin osa nettotuloksesta kannatti sijoittaa yrityksen parhaaksi valitsemiin investointeihin. Työssä todettiin autoalan mahdollisten riskien laskevan nopeasti kannattavuutta.
Yrityksen laskentatoimet, alkuinvestoinnit ja leasingmaksut ovat suuntaa antavia. Oikeat arvot saadaan vasta, kun yritys perustetaan todellisuudessa. Työn tarkoitukset ja tavoitteet toteutuivat. Lukijat voivat soveltaa opinnäytetyötä, esimerkiksi työelämässä ja omissa liiketoimintasuunnitelmissaan.
Yritysidean jälkeen asiakkaiden tarpeisiin vastattiin liikeideassa. Segmentointiprosessissa määritettiin kohdemarkkinat. Ne muodostuivat Pirkanmaalla asuvista 18-44-vuotiaista. Psykologiset- ja sosiaaliset syyt olivat yksilölliset. Yhtiömuodoksi valittiin osakeyhtiö. Työssä selvitettiin tärkeimmät rekisteröinnit, sopimukset, vakuutukset, asiakirjat, lait ja luvat. Sidosryhmille ja yritykselle tuotettiin arvoa parhaiten, kun strateginen markkinointiajattelu oli vastuullista ja vuorovaikutteista. Samalla kokemuksiin, palveluihin ja yhteisöllisyyteen tähtäävää. Ajattelu tulisi huomioida myös hallittavissa olevissa brändikontakteissa. Markkinointitoimenpiteet olivat kilpailukeinojen yhdistelmä. Ne toteutettiin soveltamalla uutta 4C- ja vanhaa 4P-mallia. Arvoasemaksi luvattiin enemmän hieman kalliimmalla. Markkinointiviestintä rakentui inbound-markkinoinnin ympärille. Asiakkaan kustannukset minimoitiin ja ostaminen tehtiin vaivattomaksi. Työssä pohdittiin asiakkaan ratkaisu. Markkinointibudjetiksi asetettiin rajallisen pääoman takia 5 prosenttia ensimmäisen vuoden myyntituotoista. Riittävän maksuvalmiuden ja rajallisen 80 000 euron pääoman takia autonostimet ja tehodynamometri liisattiin. Käyttöomaisuuden alkuinvestoinniksi arvioitiin 42 900 euroa. Sopivaksi vuokratilaksi todettiin suunnitteluohjelmalla 686 neliömetriä. 90 prosentin kapasiteetilla yritys todettiin kannattavaksi hyvän 10,1 liiketulosprosentin kautta. Suurin osa nettotuloksesta kannatti sijoittaa yrityksen parhaaksi valitsemiin investointeihin. Työssä todettiin autoalan mahdollisten riskien laskevan nopeasti kannattavuutta.
Yrityksen laskentatoimet, alkuinvestoinnit ja leasingmaksut ovat suuntaa antavia. Oikeat arvot saadaan vasta, kun yritys perustetaan todellisuudessa. Työn tarkoitukset ja tavoitteet toteutuivat. Lukijat voivat soveltaa opinnäytetyötä, esimerkiksi työelämässä ja omissa liiketoimintasuunnitelmissaan.