Startup-yrityksen strategisen johtamisen kehittäminen
Dyster, Nico (2020)
Dyster, Nico
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125412
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ja tarkentaa toimeksiantajayritykselle strategisen johtamisen peruselementit: missio, visio ja arvot. Tarkoituksena oli muodostaa toimeksiantajayritykselle asiakasarvolupaus yrityksen strategiatyötä varten ja tehdä PESTEL-analyysi yrityksen asemasta verrattuna kilpailijoihin ja VRIO-mallin avulla yrittää tunnistaa yritykselle kilpailuetua tuottavia resursseja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta
strategisen johtamisen tarpeesta ja siitä miten strategiatyötä voidaan toteuttaa startup-yrityksessä.
Strateginen johtaminen on laaja kokonaisuus. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin
strategian laadinta prosessia, johon sisältyy myös toteutettujen analyysien teoria. Teoriaosuudessa pyrittiin luomaan ymmärrystä strategian johtamisen mahdollisuuksille ja strategian laatimiselle. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena kehittämistutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen luotettavuutta parantaa tarkka selostus ja kuvailu tutkimuksen toteuttamisesta. Kehittämistutkimus toteutettiin workshopien ja kyselyn avulla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että strategiatyötä voidaan toteuttaa monenlaisilla menetelmillä. Yritykselle saatiin sanallistettua missio, visio ja arvot workshopien ja kyselyn
avulla. Tehtyjen analyysien kautta yritys pystyi myös ymmärtämään, mitkä asiat ovat yhtiölle arvokkaita ja mitkä luovat arvoa asiakkaille.
strategisen johtamisen tarpeesta ja siitä miten strategiatyötä voidaan toteuttaa startup-yrityksessä.
Strateginen johtaminen on laaja kokonaisuus. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin
strategian laadinta prosessia, johon sisältyy myös toteutettujen analyysien teoria. Teoriaosuudessa pyrittiin luomaan ymmärrystä strategian johtamisen mahdollisuuksille ja strategian laatimiselle. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena kehittämistutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen luotettavuutta parantaa tarkka selostus ja kuvailu tutkimuksen toteuttamisesta. Kehittämistutkimus toteutettiin workshopien ja kyselyn avulla.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että strategiatyötä voidaan toteuttaa monenlaisilla menetelmillä. Yritykselle saatiin sanallistettua missio, visio ja arvot workshopien ja kyselyn
avulla. Tehtyjen analyysien kautta yritys pystyi myös ymmärtämään, mitkä asiat ovat yhtiölle arvokkaita ja mitkä luovat arvoa asiakkaille.