Opiskelijan toimijuutta tukevan toimintatavan kehittäminen osallistumisen vahvistumiseksi HOKS-neuvottelussa
Miettinen, Minna; Salminen, Marianna (2020)
Miettinen, Minna
Salminen, Marianna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025195
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää opiskelijan toimijuutta tukeva toimintatapa opiskelijan osallistumisen vahvistumiseksi HOKS-neuvottelussa. Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutui Ammattiopisto Luovin Helsingin yksikössä, ja siinä oli mukana opiskelijoita ja oppilaitoksen työntekijöitä.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämistyön aineisto kerättiin kahdessa vaiheessa yhteiskehittelyn menetelmin. Kehittäjäryhmässä oli osallistujina kaksi opiskelijaa ja neljä työntekijää. Kehittäjäryhmälle järjestettiin kaksi yhteiskehittelyä etäyhteyttä hyödyntäen. Ensimmäisessä vaiheessa aineiston keruu tapahtui Learning Cafe -menetelmää mukaillen ja toisessa vaiheessa tulevaisuusmuistelu-työskentelynä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuotoksena syntyi kuvaus opiskelijan toimijuutta tukevasta toimintatavasta opiskelijan osallistumisen vahvistumiseksi HOKS-neuvottelussa. Opiskelijan toimijuutta on tuettava ennen HOKS-neuvottelua, neuvottelun aikana ja neuvottelun jälkeen. Opiskelijan toimijuutta tukevassa toimintatavassa opiskelijan toimijuutta tukevat esimerkiksi HOKS-prosessin selkeä kuvaaminen, ymmärrys opintojen rakentumisesta, tieto ja tuki päätösten ja valintojen tekemiseen, kunnioittava kohtaaminen sekä rohkaisu ja valmennus. Opiskelijan toimijuuden tukemisessa tulee huomioida opiskelijan yksilöllisyys ja henkilökunnan kouluttautuminen, työhyvinvointi sekä yhdenmukainen ohjeistus. Uuden teknologian hyödyntäminen luo uusia mahdollisuuksia opiskelijan toimijuuden tukemiseksi.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia hyödynnetään Ammattiopisto Luovin Helsingin yksikön toiminnan kehittämisessä. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös valtakunnallisesti Ammattiopisto Luovin toimipisteissä. Kehittämistyön tuotoksena syntyi konkreettinen opiskelijan toimijuutta tukeva toimintatapa osallistumisen vahvistumiseksi HOKS-neuvottelussa.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämistyön aineisto kerättiin kahdessa vaiheessa yhteiskehittelyn menetelmin. Kehittäjäryhmässä oli osallistujina kaksi opiskelijaa ja neljä työntekijää. Kehittäjäryhmälle järjestettiin kaksi yhteiskehittelyä etäyhteyttä hyödyntäen. Ensimmäisessä vaiheessa aineiston keruu tapahtui Learning Cafe -menetelmää mukaillen ja toisessa vaiheessa tulevaisuusmuistelu-työskentelynä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuotoksena syntyi kuvaus opiskelijan toimijuutta tukevasta toimintatavasta opiskelijan osallistumisen vahvistumiseksi HOKS-neuvottelussa. Opiskelijan toimijuutta on tuettava ennen HOKS-neuvottelua, neuvottelun aikana ja neuvottelun jälkeen. Opiskelijan toimijuutta tukevassa toimintatavassa opiskelijan toimijuutta tukevat esimerkiksi HOKS-prosessin selkeä kuvaaminen, ymmärrys opintojen rakentumisesta, tieto ja tuki päätösten ja valintojen tekemiseen, kunnioittava kohtaaminen sekä rohkaisu ja valmennus. Opiskelijan toimijuuden tukemisessa tulee huomioida opiskelijan yksilöllisyys ja henkilökunnan kouluttautuminen, työhyvinvointi sekä yhdenmukainen ohjeistus. Uuden teknologian hyödyntäminen luo uusia mahdollisuuksia opiskelijan toimijuuden tukemiseksi.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia hyödynnetään Ammattiopisto Luovin Helsingin yksikön toiminnan kehittämisessä. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös valtakunnallisesti Ammattiopisto Luovin toimipisteissä. Kehittämistyön tuotoksena syntyi konkreettinen opiskelijan toimijuutta tukeva toimintatapa osallistumisen vahvistumiseksi HOKS-neuvottelussa.