Ikääntyneiden palveluissa työskentelevien esimiesten tiedolla johtaminen
Hänninen, Milja (2020)
Hänninen, Milja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924988
Tiivistelmä
Nykypäivänä digitalisaatio on tullut vahvasti osaksi sosiaali- ja terveysalan toimintaa ja tiedon määrän eksponentiaalinen kasvu vaatii järjestelmällistä sekä systemaattista tiedon hallintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ikääntyneiden palveluissa työskentelevien esimiesten tiedolla johtamisen nykytilannetta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, mitkä seikat edistävät ja mitkä seikat estävät tiedolla johtamisen toteutumista ja saada esimiehiltä konkreettisia kehittämisehdotuksia tiedolla johtamisen parantamiseksi. Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Yksilöhaastatteluja suoritettiin yhteensä kahdeksalle esimiehelle ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että esimiehen työtä ohjaavat monet erilaiset tietolähteet. Esimiehen on aina arvioitava tiedon luotettavuutta ja sitä, luoko tieto lisäarvoa omaan työhön. Tiedon jalostamista tehdään paljon omien kollegoiden kesken ja kollegoilta saatu tuki koettiin todella arvokkaaksi. Esimiesten mukaan työntekijällä on vastuu hakeutua annetun tiedon äärelle. Toimiva työyhteisö vaatii, että kukin työntekijä on tasavertainen, ja jossa toisen tietoa ja osaamista hyödynnetään. Esimiehet toivoivat, että kaikki työntekijät saataisi innostumaan ja motivoitumaan työn kehittämisestä. Digitalisaatio on muuttanut toimintakulttuuria, mutta esimiehet kokivat pärjäävänsä digitalisaation tuomien haasteiden mukana. Tietojärjestelmien tuottaman datatiedon hyödyntämistä tulisi tehostaa ja etenkin asiakkaan toimintakykyarviota, RAI-arviota, tulisi jatkossa hyödyntää enemmän asiakkaiden saaman palvelun tai hoivan suunnittelemisessa ja kehittämisessä.
Opinnäytetyön tulokset olivat melko yhteneviä aikaisempien tutkimustulosten kanssa ja samoja osatekijöitä löytyi tiedolla johtamisen edistävistä sekä estävistä tekijöistä. Opinnäytetyön avulla tiedolla johtamisen tehtävät ja toimintatavat tulisi jatkossa kuvata selkeästi ja tiedolla johtamisen onnistumista tulisi johdonmukaisemmin seurata organisaatiotasolla. Tutkimuksellista ja näyttöön perustuvaa tietoa voisi jatkossa hyödyntää enemmän ja sen avulla viedä ajankohtaista tietoa myös työntekijöiden keskuuteen. Jatkossa voisi tutkia, kuinka esimiehet hyödyntävät olemassa olevaa datatietoa, ja kuinka dataa jalostetaan, että siitä saadaan arvoa työyhteisön toimintaan.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että esimiehen työtä ohjaavat monet erilaiset tietolähteet. Esimiehen on aina arvioitava tiedon luotettavuutta ja sitä, luoko tieto lisäarvoa omaan työhön. Tiedon jalostamista tehdään paljon omien kollegoiden kesken ja kollegoilta saatu tuki koettiin todella arvokkaaksi. Esimiesten mukaan työntekijällä on vastuu hakeutua annetun tiedon äärelle. Toimiva työyhteisö vaatii, että kukin työntekijä on tasavertainen, ja jossa toisen tietoa ja osaamista hyödynnetään. Esimiehet toivoivat, että kaikki työntekijät saataisi innostumaan ja motivoitumaan työn kehittämisestä. Digitalisaatio on muuttanut toimintakulttuuria, mutta esimiehet kokivat pärjäävänsä digitalisaation tuomien haasteiden mukana. Tietojärjestelmien tuottaman datatiedon hyödyntämistä tulisi tehostaa ja etenkin asiakkaan toimintakykyarviota, RAI-arviota, tulisi jatkossa hyödyntää enemmän asiakkaiden saaman palvelun tai hoivan suunnittelemisessa ja kehittämisessä.
Opinnäytetyön tulokset olivat melko yhteneviä aikaisempien tutkimustulosten kanssa ja samoja osatekijöitä löytyi tiedolla johtamisen edistävistä sekä estävistä tekijöistä. Opinnäytetyön avulla tiedolla johtamisen tehtävät ja toimintatavat tulisi jatkossa kuvata selkeästi ja tiedolla johtamisen onnistumista tulisi johdonmukaisemmin seurata organisaatiotasolla. Tutkimuksellista ja näyttöön perustuvaa tietoa voisi jatkossa hyödyntää enemmän ja sen avulla viedä ajankohtaista tietoa myös työntekijöiden keskuuteen. Jatkossa voisi tutkia, kuinka esimiehet hyödyntävät olemassa olevaa datatietoa, ja kuinka dataa jalostetaan, että siitä saadaan arvoa työyhteisön toimintaan.