Liikuntasovellus liikkumisen motivaation tukena
Mielonen, Essi (2020)
Mielonen, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924939
Tiivistelmä
Suomalaisten liikkumattomuus on puhuttanut mediassa jo pitkään. Lisäksi älypuhelinten käytön on todettu tutkimusten mukaan passivoivan ihmisiä. Teknologian nopea kehitys on lisännyt ja kannustanut älypuhelinten käyttöä terveyden edistämistä koskevassa tutkimuk- sessa sekä käytännössä. Vaikka monet fyysiseen aktiivisuuteen ja liikuntaan liittyvät sovellukset ovat helposti saatavilla sovelluskaupoista, niistä vain harvojen vaikutusta terveyden edistämiseen on tutkittu.
Tämä määrällinen tutkimus on tehty osana Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten yli 18-vuotiaiden liikuntasuositusten toteutumista, motivaatiotekijöitä liikunnassa, sekä liikuntasovellusten käyttöä ja niiden vaikutusta motivaatioon. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään mitkä asiat yleisesti motivoivat ihmisiä liikkumaan ja mitä olemassa olevien liikuntasovellusten ominaisuuksia pidetään suurimmin motivoivina ja minkälaisia ominaisuuksia niistä puuttuu. Yleiseen motivaatioon ja liikuntasovelluksiin liittyvät vastaukset voivat auttaa liikuntasovellusten kehittämisessä käyttäjälähtöisesti.
Tutkimuksen kohteena olivat satunnaisesti valittuja suomalaisia Facebookin käyttäjiä. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin lokakuussa 2020 sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistui 155 henkilöä. Kyselyn oli jaettu kahteen osaa, niihin, jotka käyttävät liikuntasovelluksia ja niihin, jotka eivät käytä. Vastaajista 82 eivät käyttäneet liikuntasovelluksia ja 73 käyttivät, ja vastasivat kyselylomakkeeseen tämän perusteella.
Tulosten perusteella voidaan olettaa, että liikuntasovellukset motivoivat suurinta osaa käyttäjistä liikkumaan enemmän. Suurimmiksi kehityskohdiksi nousivat liikuntasovellusten yksi- puolisuus ja käytettävyys. Liikuntasovelluksilta toivottiin monipuolisuutta urheilulajien ja seurattavien toimintojen osalta, sekä helppokäyttöisyyttä ja sitä, että eri sovellukset toimisivat yhdessä vaivattomasti.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää liikuntasovelluksia kehitettäessä. Tutkimus antaa arvokasta tietoa ihmisten motivaatiosta ja niistä asioista, joita liikuntasovelluksen käyttäjät sovelluksessa arvostavat ja mikä vaihtoehtoisesti voisi saada sellaisen henkilön käyttämään sovellusta, joka ei sellaista syystä tai toisesta käytä.
Tämä määrällinen tutkimus on tehty osana Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten yli 18-vuotiaiden liikuntasuositusten toteutumista, motivaatiotekijöitä liikunnassa, sekä liikuntasovellusten käyttöä ja niiden vaikutusta motivaatioon. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään mitkä asiat yleisesti motivoivat ihmisiä liikkumaan ja mitä olemassa olevien liikuntasovellusten ominaisuuksia pidetään suurimmin motivoivina ja minkälaisia ominaisuuksia niistä puuttuu. Yleiseen motivaatioon ja liikuntasovelluksiin liittyvät vastaukset voivat auttaa liikuntasovellusten kehittämisessä käyttäjälähtöisesti.
Tutkimuksen kohteena olivat satunnaisesti valittuja suomalaisia Facebookin käyttäjiä. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin lokakuussa 2020 sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistui 155 henkilöä. Kyselyn oli jaettu kahteen osaa, niihin, jotka käyttävät liikuntasovelluksia ja niihin, jotka eivät käytä. Vastaajista 82 eivät käyttäneet liikuntasovelluksia ja 73 käyttivät, ja vastasivat kyselylomakkeeseen tämän perusteella.
Tulosten perusteella voidaan olettaa, että liikuntasovellukset motivoivat suurinta osaa käyttäjistä liikkumaan enemmän. Suurimmiksi kehityskohdiksi nousivat liikuntasovellusten yksi- puolisuus ja käytettävyys. Liikuntasovelluksilta toivottiin monipuolisuutta urheilulajien ja seurattavien toimintojen osalta, sekä helppokäyttöisyyttä ja sitä, että eri sovellukset toimisivat yhdessä vaivattomasti.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää liikuntasovelluksia kehitettäessä. Tutkimus antaa arvokasta tietoa ihmisten motivaatiosta ja niistä asioista, joita liikuntasovelluksen käyttäjät sovelluksessa arvostavat ja mikä vaihtoehtoisesti voisi saada sellaisen henkilön käyttämään sovellusta, joka ei sellaista syystä tai toisesta käytä.