Opi kriisistä : Koetusta kriisistä uudistuneeseen organisaatioon
Poutala, Mikko (2020)
Poutala, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112023557
Tiivistelmä
Opinnäyte käsittelee organisaatiokriisin viimeistä vaihetta, kriisistä oppimista. Tavoitteena on tuottaa Covid19-pandemian jälkeiseen aikaan hyödyllistä tietoa koetun kriisin suomista mahdollisuuksista kehittää organisaatioita.
Tietoperustana työlle on kriisijohtamisen, organisaatio-oppimisen ja kriisin jälkeisen oppimisen tutkimukset. Tämän tietoperustan pohjalta tutkitaan teemahaastatteluilla kriisistä oppimisen sisältöjä. Tutkimuksessa haastatellaan kuutta kriisijohtamisen asiantuntijaa. Tutkimuskysymyksiä ovat: Miten arvioida organisaation suoriutumista kriisissä? Miten organisaatio voi hyödyntää kriisin opit? Miten edistetään organisaatioiden kykyä oppia kriisistä?
Opinnäytetyön viimeisessä vaiheessa kehitetään palvelumuotoilun menetelmillä yleishyödyllistä palvelua, jonka tarkoituksena on edistää organisaatioiden kykyä havaita kriisin esiin tuomia kehitystarpeita ja ohjata organisaation oppimisprosessia näihin perustuen. Palvelumuotoilussa toimitaan yhteiskehittämisen menetelmillä, osallistaen vapaaehtoisten asiantuntijoiden joukkoa. This thesis is focuses on the last phase of crisis management which is learning from crisis. The goal is to produce useful information for post Covid19 world so that organizations can utilize the possibilities to improve provided by the crisis.
The literature review consists of studies about crisis management, organizational learning and post-crisis learning. The research part of the thesis is a thematic interview which is conducted based on these studies. Six crisis management experts took part in the interviews. Research questions are: How should the performance of an organization be reviewed? How can an organization utilize learning from a crisis? How is it possible to improve post-crisis learning?
The last part of the thesis is about the process of service design which aims to create a free of charge service that helps organizations detect defects during crisis and guide the learning process to improve their performance based on these defects. The service design was executed as co-design. It included a group of experts which took part in the development of the service.
Tietoperustana työlle on kriisijohtamisen, organisaatio-oppimisen ja kriisin jälkeisen oppimisen tutkimukset. Tämän tietoperustan pohjalta tutkitaan teemahaastatteluilla kriisistä oppimisen sisältöjä. Tutkimuksessa haastatellaan kuutta kriisijohtamisen asiantuntijaa. Tutkimuskysymyksiä ovat: Miten arvioida organisaation suoriutumista kriisissä? Miten organisaatio voi hyödyntää kriisin opit? Miten edistetään organisaatioiden kykyä oppia kriisistä?
Opinnäytetyön viimeisessä vaiheessa kehitetään palvelumuotoilun menetelmillä yleishyödyllistä palvelua, jonka tarkoituksena on edistää organisaatioiden kykyä havaita kriisin esiin tuomia kehitystarpeita ja ohjata organisaation oppimisprosessia näihin perustuen. Palvelumuotoilussa toimitaan yhteiskehittämisen menetelmillä, osallistaen vapaaehtoisten asiantuntijoiden joukkoa.
The literature review consists of studies about crisis management, organizational learning and post-crisis learning. The research part of the thesis is a thematic interview which is conducted based on these studies. Six crisis management experts took part in the interviews. Research questions are: How should the performance of an organization be reviewed? How can an organization utilize learning from a crisis? How is it possible to improve post-crisis learning?
The last part of the thesis is about the process of service design which aims to create a free of charge service that helps organizations detect defects during crisis and guide the learning process to improve their performance based on these defects. The service design was executed as co-design. It included a group of experts which took part in the development of the service.