Miten edistää varhaiskasvatusikäisten tyttöjen liikkumista? : 5-6-vuotiaiden tyttöjen ja huoltajien näkemyksiä tyttöjen fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi
Timperi, Aliisa; Iskanius, Kiia (2020)
Timperi, Aliisa
Iskanius, Kiia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111923441
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lappeenrannan kaupungin Vipinää ja kipinää -perheliikuntahanke. Opinnäytetyö pohjautui yhteen hankkeen tavoitteista, jossa kiinnitetään huomiota tyttöjen fyysiseen aktiivisuuteen. Tarkoituksena oli selvittää 5–6-vuotiaiden tyttöjen liikuntatoiveita sekä löytää keinoja, joilla tyttöjen fyysistä aktiivisuutta saataisiin lisättyä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Vipinää ja kipinää -perheliikuntahankkeelle.
Selvitys oli laadullinen, ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla sekä Webropol-kyselyllä. Haastattelut toteutettiin kolmessa päiväkodissa eri puolilla Lappeenrantaa. Haastatteluiden kohderyhmänä olivat 5–6-vuotiaat tytöt. Haastateltavia tyttöjä oli 30. Kyselyn kohderyhmänä toimivat samat päiväkodit kuin haastatteluissa, ja kysely lähetettiin päiväkotien kaikkien 5–6-vuotiaiden tyttöjen huoltajille. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan yhdeksän huoltajaa.
Tyttöjen liikunnallisiksi toiveiksi ja mielenkiinnonkohteiksi nousi erilaiset juoksuleikit ja ketteryyttä vaativa toiminta, joista suosituimpia olivat hippa, polttopallo, kiipeily ja temppuilu sekä juoksu. Haastatteluista ilmeni, että suurin osa tytöistä harrasti jotakin ohjattua toimintaa tai oli aiemmin kokeillut sellaista. Lisäksi haastatteluista nousi esiin tyttöjen toive säännöllisestä harrastuksesta, tai mahdollisuudesta päästä kokeilemaan erilaisia lajeja. Huoltajat kokivat, että säännöllinen harrastus, matalan kynnyksen liikkuminen ja liikuntatapahtumat sekä hyötyliikunta ovat niitä keinoja, joilla tyttöjen fyysisen aktiivisuuden määrää voitaisiin lisätä entisestään. Kyselyn vastausten pohjalta olennaisiksi motivoiviksi tekijöiksi tyttöjen liikunnan lisäämisessä nousi liikunnan riemu, mieleinen tekeminen sekä seura.
Tyttöjen liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi on tärkeää tarjota matalan kynnyksen liikuntapalveluita. Tulosten perusteella muiden ihmisten seura koettiin liikkumiseen motivoivaksi tekijäksi, jolloin perheen yhteinen tekeminen on tukemassa tyttöjen liikkumista. Myös erilaiset lajikokeilut osoittautuivat niin tyttöjen kuin huoltajien mielestä kiinnostaviksi, ja näitä kokeiluja voitaisiin järjestää enemmän päiväkodeissa koulujen tapaan. Tytöiltä tulleet liikuntatoiveet eivät olleet niin sanotusti perinteisiä ”tyttöjen leikkejä”. Vaikka pohjalla on tyttöjen toivoma toiminta, pienillä muutoksilla perinteisistä ja tutuista leikeistä saadaan uudella tavalla kiinnostavia ja kehittäviä.
Selvitys oli laadullinen, ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla sekä Webropol-kyselyllä. Haastattelut toteutettiin kolmessa päiväkodissa eri puolilla Lappeenrantaa. Haastatteluiden kohderyhmänä olivat 5–6-vuotiaat tytöt. Haastateltavia tyttöjä oli 30. Kyselyn kohderyhmänä toimivat samat päiväkodit kuin haastatteluissa, ja kysely lähetettiin päiväkotien kaikkien 5–6-vuotiaiden tyttöjen huoltajille. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan yhdeksän huoltajaa.
Tyttöjen liikunnallisiksi toiveiksi ja mielenkiinnonkohteiksi nousi erilaiset juoksuleikit ja ketteryyttä vaativa toiminta, joista suosituimpia olivat hippa, polttopallo, kiipeily ja temppuilu sekä juoksu. Haastatteluista ilmeni, että suurin osa tytöistä harrasti jotakin ohjattua toimintaa tai oli aiemmin kokeillut sellaista. Lisäksi haastatteluista nousi esiin tyttöjen toive säännöllisestä harrastuksesta, tai mahdollisuudesta päästä kokeilemaan erilaisia lajeja. Huoltajat kokivat, että säännöllinen harrastus, matalan kynnyksen liikkuminen ja liikuntatapahtumat sekä hyötyliikunta ovat niitä keinoja, joilla tyttöjen fyysisen aktiivisuuden määrää voitaisiin lisätä entisestään. Kyselyn vastausten pohjalta olennaisiksi motivoiviksi tekijöiksi tyttöjen liikunnan lisäämisessä nousi liikunnan riemu, mieleinen tekeminen sekä seura.
Tyttöjen liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi on tärkeää tarjota matalan kynnyksen liikuntapalveluita. Tulosten perusteella muiden ihmisten seura koettiin liikkumiseen motivoivaksi tekijäksi, jolloin perheen yhteinen tekeminen on tukemassa tyttöjen liikkumista. Myös erilaiset lajikokeilut osoittautuivat niin tyttöjen kuin huoltajien mielestä kiinnostaviksi, ja näitä kokeiluja voitaisiin järjestää enemmän päiväkodeissa koulujen tapaan. Tytöiltä tulleet liikuntatoiveet eivät olleet niin sanotusti perinteisiä ”tyttöjen leikkejä”. Vaikka pohjalla on tyttöjen toivoma toiminta, pienillä muutoksilla perinteisistä ja tutuista leikeistä saadaan uudella tavalla kiinnostavia ja kehittäviä.