Draamainterventiomenetelmän arviointi osana hoitotyön palliatiivista koulutusta.
Manninen, Virpi; Rouhiainen, Katarina (2020)
Manninen, Virpi
Rouhiainen, Katarina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823181
Tiivistelmä
Palliatiivinen hoito sekä sen koulutus ovat tällä hetkellä Suomessa kehityksen kohteena. Draaman käyttö opetusmenetelmänä palliatiivisessa koulutuksessa edistää myös terveydenhuollon ammattilaisten asennemuutosta kuoleman kohtaamisessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattikorkeakouluopiskelijat arvioivat palliatiivisen hoitotyön opetusprosessiin kehitettyä draamainterventiota. Miten draamainterventio toimii osana opintokokonaisuutta ja miten se on vahvistanut opiskelijoiden osaamista palliatiivisen potilaan kohtaamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli pyrkiä tuottamaan tietoa koulutusintervention sovellettavuudesta ja yhteydestä opiskelijoiden osaamisen kehittymiseen palliatiivisessa hoidossa.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä sekä laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella joulukuussa 2019. (N=110) Vastausprosentti oli 61 (N=67). Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja laadullisen osuuden kysymykset induktiivisella sisällönanalyysillä. Kyselylomakkeen luotettavuutta arvioitaessa Cronbachin alfa-arvo oli 0,92.
Tulosten perusteella draamainterventio oli sopiva ja selkeä oppimismuoto palliatiivisen hoidon opiskeluun. Opiskelijoiden oli helppo osallistua siihen ja ryhmätyö sujui hyvin. Draamaintervention koettiin toimivan positiivisena osana ja lisänä kurssille. Sen todettiin olevan vaihtelua opiskeluun sekä hyvin toteutettu oppimistilanne. Kritiikissä esitettiin draamaintervention olevan liian rankka ja että se oli liian myöhäisessä vaiheessa opintokokonaisuutta. Draamainterventioon osallistumisen jälkeen enemmistö opiskelijoista oli valmiimpia kohtaamaan palliatiivisen hoidon piirissä olevan potilaan ja omaiset. Interventio vaikutti myönteisesti puhetta tukevien ja sitä korvaavien kommunikointikeinojen käytön osaamiseen. Interventio edisti vaikeiden asioiden puheeksi ottamisen osaamista ja surun sekä hengellisyyden merkityksen ymmärtäminen oli kehittynyt.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä sekä laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella joulukuussa 2019. (N=110) Vastausprosentti oli 61 (N=67). Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja laadullisen osuuden kysymykset induktiivisella sisällönanalyysillä. Kyselylomakkeen luotettavuutta arvioitaessa Cronbachin alfa-arvo oli 0,92.
Tulosten perusteella draamainterventio oli sopiva ja selkeä oppimismuoto palliatiivisen hoidon opiskeluun. Opiskelijoiden oli helppo osallistua siihen ja ryhmätyö sujui hyvin. Draamaintervention koettiin toimivan positiivisena osana ja lisänä kurssille. Sen todettiin olevan vaihtelua opiskeluun sekä hyvin toteutettu oppimistilanne. Kritiikissä esitettiin draamaintervention olevan liian rankka ja että se oli liian myöhäisessä vaiheessa opintokokonaisuutta. Draamainterventioon osallistumisen jälkeen enemmistö opiskelijoista oli valmiimpia kohtaamaan palliatiivisen hoidon piirissä olevan potilaan ja omaiset. Interventio vaikutti myönteisesti puhetta tukevien ja sitä korvaavien kommunikointikeinojen käytön osaamiseen. Interventio edisti vaikeiden asioiden puheeksi ottamisen osaamista ja surun sekä hengellisyyden merkityksen ymmärtäminen oli kehittynyt.