Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten osallisuudesta Suomessa ja Vietnamissa
Avelin-Rahtu, Anu (2020)
Avelin-Rahtu, Anu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723135
Tiivistelmä
Viime vuosina Suomessa on puhuttu ja kirjoitettu paljon lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa. Se on kirjattu varhaiskasvatuslakiin ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin. Osallisuuden on tarkoitus olla osa jokaisen päiväkodin arkea. Suomalainen varhaiskasvatus kiinnostaa myös globaalisti, ja tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena yhdistää nämä kaksi ajankohtaista teemaa. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin suomalaisten ja vietnamilaisten varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten osallisuudesta. Tutkimus tehtiin yhteistyössä suomalaisen yksityisen päiväkotiketjun sekä varhaiskasvatusta vievän yrityksen kanssa.
Tämän opinnäytetyön teoria koostui osallisuuden määritelmistä, eri malleista ja varhaiskasvatuksen osallisuutta ohjaavista asiakirjoista sekä varhaiskasvatuksesta Suomessa ja Vietnamissa. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin kyselyllä. Tutkimukseen osallistui varhaiskasvatuksen opettajia pääkaupunkiseudulta Suomesta sekä Vietnamin Hanoista. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset lasten osallisuudesta näyttäytyivät tutkimukseni mukaan erilaisilta Suomessa ja Vietnamissa. Osallisuuden käsite oli tuttu suomalaisille varhaiskasvatuksen opettajille ja lasten osallisuus näkyi selvästi lapsiryhmien arjessa. Vietnamilaisten varhaiskasvatuksen opettajien vastauksista ilmeni, että osallisuuden käsite ei ole tuttu, vaan vastauksista nousi esiin osallistumisen käsite. Lasten osallisuutta vastauksissa näkyi vain vähän.
Tutkimuksessa mukana olleet maat Suomi ja Vietnam ovat hyvin erilaisia maita. Vastauksista oli nähtävissä demokraattiseen valtioon liitettäviä käsitteitä kuten individualismia ja sosialistiseen valtioon liitettäviä käsitteitä kuten kollektivismia. Suomalaisten varhaiskasvatuksen opettajien vastausten perusteella lapset kohdataan yksilöinä ja lapsilla on vaikutusmahdollisuuksia. Vietnamilaisten varhaiskasvatuksen opettajien vastausten perusteella ryhmien toiminta on pääasiassa aikuislähtöistä ja osallisuuden tai lapsilähtöisyyden käsite ei ole juurtunut.
Tämän opinnäytetyön teoria koostui osallisuuden määritelmistä, eri malleista ja varhaiskasvatuksen osallisuutta ohjaavista asiakirjoista sekä varhaiskasvatuksesta Suomessa ja Vietnamissa. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin kyselyllä. Tutkimukseen osallistui varhaiskasvatuksen opettajia pääkaupunkiseudulta Suomesta sekä Vietnamin Hanoista. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset lasten osallisuudesta näyttäytyivät tutkimukseni mukaan erilaisilta Suomessa ja Vietnamissa. Osallisuuden käsite oli tuttu suomalaisille varhaiskasvatuksen opettajille ja lasten osallisuus näkyi selvästi lapsiryhmien arjessa. Vietnamilaisten varhaiskasvatuksen opettajien vastauksista ilmeni, että osallisuuden käsite ei ole tuttu, vaan vastauksista nousi esiin osallistumisen käsite. Lasten osallisuutta vastauksissa näkyi vain vähän.
Tutkimuksessa mukana olleet maat Suomi ja Vietnam ovat hyvin erilaisia maita. Vastauksista oli nähtävissä demokraattiseen valtioon liitettäviä käsitteitä kuten individualismia ja sosialistiseen valtioon liitettäviä käsitteitä kuten kollektivismia. Suomalaisten varhaiskasvatuksen opettajien vastausten perusteella lapset kohdataan yksilöinä ja lapsilla on vaikutusmahdollisuuksia. Vietnamilaisten varhaiskasvatuksen opettajien vastausten perusteella ryhmien toiminta on pääasiassa aikuislähtöistä ja osallisuuden tai lapsilähtöisyyden käsite ei ole juurtunut.