MATIKKAA METSÄSSÄ : Toiminnalliset matematiikkakortit metsäeskariin
Partanen, Elina (2020)
Partanen, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723070
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä yhteistyössä Jönsaksen päiväkodin metsäeskarin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ideoita Jönsaksen päiväkodin metsäeskarin matemaattisiin tuokioihin metsäympäristössä toteutettaviksi. Suunnittelin ja tuotin metsäeskariin 15 erilaista matematiikkakorttia, joista löytyi erilaisia ideoita matemaattisissa tuokioissa toteutettaviksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää uusia ideoita lasten matemaattisten taitojen harjaannuttamiseen metsäympäristössä sekä rohkaista kasvattajia toteuttamaan enemmän matemaattista opetusta metsässä.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä kehittämisprojektin vaiheita seuraten. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu ajankohtaisiin lähteisiin. Teoreettisessa viitekehyksessä tehdään katsaus esiopetukseen, ympäristökasvatukseen ja sen eri osa-alueisiin sekä metsäeskariin. Myös lasten osallisuus sekä matemaattiset taidot ja niiden kehittyminen ovat keskeisessä osassa opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä.
Matematiikkakorteista löytyy 15 erilaista ideaa matemaattisten tuokioiden pitämiseen. Korteista löytyy selkeät ohjeet toiminnan toteuttamiselle sekä toimintaan tarvittavat välineet. Joistain korteista löytyy myös lisätehtäviä tai muokkausehdotuksia tehtäville. Korttien takaa löytyy myös kuvat havainnollistamaan korttien ideoita.
Palaute matikkakorteista kerättiin lyhyellä Webropol-kyselyllä. Jönsaksen metsäeskarin työntekijät olivat erittäin tyytyväisiä kortteihin ja niiden monipuolisiin ideoihin. Jatkokehittämisidea matematiikkakorteille voisi olla vastaavien metsäliikuntakorttien kehittäminen.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä kehittämisprojektin vaiheita seuraten. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu ajankohtaisiin lähteisiin. Teoreettisessa viitekehyksessä tehdään katsaus esiopetukseen, ympäristökasvatukseen ja sen eri osa-alueisiin sekä metsäeskariin. Myös lasten osallisuus sekä matemaattiset taidot ja niiden kehittyminen ovat keskeisessä osassa opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä.
Matematiikkakorteista löytyy 15 erilaista ideaa matemaattisten tuokioiden pitämiseen. Korteista löytyy selkeät ohjeet toiminnan toteuttamiselle sekä toimintaan tarvittavat välineet. Joistain korteista löytyy myös lisätehtäviä tai muokkausehdotuksia tehtäville. Korttien takaa löytyy myös kuvat havainnollistamaan korttien ideoita.
Palaute matikkakorteista kerättiin lyhyellä Webropol-kyselyllä. Jönsaksen metsäeskarin työntekijät olivat erittäin tyytyväisiä kortteihin ja niiden monipuolisiin ideoihin. Jatkokehittämisidea matematiikkakorteille voisi olla vastaavien metsäliikuntakorttien kehittäminen.