Tehostettu matkustuskielto
Rekola, Matti (2020)
Rekola, Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723029
Tiivistelmä
Vuoden 2019 alusta Suomessa otettiin käyttöön tehostettu matkustuskielto -niminen pakkokeino. Uuden pakkokeinon käyttöönotto liittyi laajempaan lainsäädäntöuudistukseen, jolla tavoitellaan tutkintavankien lukumäärän alentamista. Tehostettu matkustuskielto on tuomioistuimen määräämä vangitsemisen sijaan käytettävä pakkokeino, jolla pyritään turvaamaan esitutkinprosessin tarkoituksenmukainen kulku. Tehostetussa matkustuskiellossa rikoksesta epäillyn henkilön liikkumisvapautta rajoitetaan
tuomioistuimen määräämillä ehdoilla ja näiden ehtojen noudattamista valvotaan teknisin välinein.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tehostetun matkustuskiellon käytön jalkautumiseen vaikuttaneita seikkoja. Laadullinen tutkimus toteutettiin asiantuntijahaastatteluina vuoden 2020 aikana, jolloin uusi pakkokeino oli ollut lainsäädännössä noin 1,5 vuoden ajan. Haastateltavaksi valittiin kolme kokenutta poliisin tutkinnanjohtajaa sekä yksi pakkokeinotuomari, joilla oli useita käyttökokemuksia tehostetusta matkustuskiellosta.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että poliisit esittävät tehostettua matkustuskieltoa tutkintavankeuden vaihtoehdoksi. Nykyisestä lainsäädännön mukaan tämä edellyttää kuitenkin aina vangitsemisvaatimuksen tekemistä. Lisäksi tuli ilmi, että lainsäädäntö rikoksesta epäillyn läsnäolovelvollisuudesta tehostun matkustuskiellon päätöksen teosta sähköisen valvonnan aloittamiseen ei ole tarkkarajainen.
Tutkimuksen mukaan tehostetun matkustuskiellon lainsäädäntöä tulisi muuttaa siten, että poliisi voisi vaatia rikoksesta epäillyn määräämistä pelkästään tehostettuun matkustuskieltoon ilman, että tätä vaaditaan vangittavaksi. Vaihtoehtoisesti tulisi tarkastella mahdollisuutta, että tehostettu matkustuskielto olisi poliisin määräämä pakkokeino. Pakkokeinolaissa tulisi myös säädellä tarkkarajaisesti henkilön läsnäolovelvollisuudesta sähköisen valvonnan aloittamiseksi.
tuomioistuimen määräämillä ehdoilla ja näiden ehtojen noudattamista valvotaan teknisin välinein.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tehostetun matkustuskiellon käytön jalkautumiseen vaikuttaneita seikkoja. Laadullinen tutkimus toteutettiin asiantuntijahaastatteluina vuoden 2020 aikana, jolloin uusi pakkokeino oli ollut lainsäädännössä noin 1,5 vuoden ajan. Haastateltavaksi valittiin kolme kokenutta poliisin tutkinnanjohtajaa sekä yksi pakkokeinotuomari, joilla oli useita käyttökokemuksia tehostetusta matkustuskiellosta.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että poliisit esittävät tehostettua matkustuskieltoa tutkintavankeuden vaihtoehdoksi. Nykyisestä lainsäädännön mukaan tämä edellyttää kuitenkin aina vangitsemisvaatimuksen tekemistä. Lisäksi tuli ilmi, että lainsäädäntö rikoksesta epäillyn läsnäolovelvollisuudesta tehostun matkustuskiellon päätöksen teosta sähköisen valvonnan aloittamiseen ei ole tarkkarajainen.
Tutkimuksen mukaan tehostetun matkustuskiellon lainsäädäntöä tulisi muuttaa siten, että poliisi voisi vaatia rikoksesta epäillyn määräämistä pelkästään tehostettuun matkustuskieltoon ilman, että tätä vaaditaan vangittavaksi. Vaihtoehtoisesti tulisi tarkastella mahdollisuutta, että tehostettu matkustuskielto olisi poliisin määräämä pakkokeino. Pakkokeinolaissa tulisi myös säädellä tarkkarajaisesti henkilön läsnäolovelvollisuudesta sähköisen valvonnan aloittamiseksi.