Strategiamuutoksen vaikutus työilmapiiriin : Case palveluliiketoiminnan kasvuyritys
Juutilainen, Ilari (2020)
Juutilainen, Ilari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111622991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111622991
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin muutoksen vaikutusta työilmapiiriin. Tutkimuskohteena oli palveluliiketoimintaa harjoittava yritys, jossa päivitettiin strategia kasvuyritykseksi edellisenä syksynä. Tutkimuksessa luotiin konkreettiset mittarit yrityksen työilmapiirin nykytilasta, jotta sitä voidaan jatkossa mitata ja kehittää tavoitteellisemmin. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuskysymyksenä oli, kuinka huolehtia yrityksen työilmapiiristä muutoksessa.
Kohdeyrityksenä toimi kymmenen vuotta sitten perustettu myymälämuutoksiin perehtynyt kasvuyritys. Kohdeyritys-osiossa käsiteltiin toimialaa sekä kohdeyrityksen historiaa ja nykytilaa, sekä syitä miksi kohdeyrityksessä ryhdyttiin kasvuyritykseksi.
Teoriaosuuden ensimmäisessä osassa syvennyttiin strategiaan. Strategiatyössä käsiteltiin muun muassa strategiaprosessia, suunnittelusta toteutukseen. Teoriaosuuden toisessa osassa käsiteltiin muutosta ja sen johtamista. Toisen osuuden aihepiiriä tarkasteltiin tarkemmin muutoksen vaikutuksesta työntekijän ja työilmapiirin näkökulmiin.
Työn empiirisessä osiossa esiteltiin työn tutkimusmenetelmät sekä tutkimuksen tulokset. Tutkimuksen lopputuotteena luotiin kuvaus kohdeyrityksen työilmapiirin nykytilasta, sekä toimenpiteistä parantaa ja ylläpitää työilmapiiriä.
Yhteenvedossa käsiteltiin koko työn keskeisimpiä huomioita ja käsiteltiin työn onnistumista. Tuloksissa todettiin johtamisen ja viestinnän olevan avain asemassa hyvään työilmapiiriin. Johtopäätöksissä todettiin työilmapiriin olevan kasvun ja muutoksen onnistumisen kannalta merkittävää.
Kohdeyrityksenä toimi kymmenen vuotta sitten perustettu myymälämuutoksiin perehtynyt kasvuyritys. Kohdeyritys-osiossa käsiteltiin toimialaa sekä kohdeyrityksen historiaa ja nykytilaa, sekä syitä miksi kohdeyrityksessä ryhdyttiin kasvuyritykseksi.
Teoriaosuuden ensimmäisessä osassa syvennyttiin strategiaan. Strategiatyössä käsiteltiin muun muassa strategiaprosessia, suunnittelusta toteutukseen. Teoriaosuuden toisessa osassa käsiteltiin muutosta ja sen johtamista. Toisen osuuden aihepiiriä tarkasteltiin tarkemmin muutoksen vaikutuksesta työntekijän ja työilmapiirin näkökulmiin.
Työn empiirisessä osiossa esiteltiin työn tutkimusmenetelmät sekä tutkimuksen tulokset. Tutkimuksen lopputuotteena luotiin kuvaus kohdeyrityksen työilmapiirin nykytilasta, sekä toimenpiteistä parantaa ja ylläpitää työilmapiiriä.
Yhteenvedossa käsiteltiin koko työn keskeisimpiä huomioita ja käsiteltiin työn onnistumista. Tuloksissa todettiin johtamisen ja viestinnän olevan avain asemassa hyvään työilmapiiriin. Johtopäätöksissä todettiin työilmapiriin olevan kasvun ja muutoksen onnistumisen kannalta merkittävää.