LinkedInin käyttö rekrytoinnissa Varsinais-Suomessa
Manninen, Melissa (2020)
Manninen, Melissa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111622918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111622918
Tiivistelmä
Rekrytointi on yksi yrityksen tärkeimmistä toiminnoista. Onnistunut rekrytointi voi tuoda yritykseen paljon arvoa, kun taas epäonnistuessaan se voi koitua yritykselle kalliiksi. Yhtenä suurimmista trendeistä rekrytoinnissa on nykypäivänä sosiaalinen media ja sen kanavien käyttö. LinkedIn, maailman suurin ammatillinen verkosto, on yksi tärkeimmistä sosiaalisen median kanavista rekrytoinnissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millä tavalla yritykset Varsinais-Suomessa hyödyntävät LinkedIniä rekrytoinnissaan ja millaisia kokemuksia siitä on kertynyt. Työ pohtii mikä koetaan toimivaksi ja mikä puolestaan kehitettäväksi LinkedInissä rekrytoinnin kannalta, sekä koetaanko LinkedIn parhaimpana vaihtoehtona rekrytointiin sosiaalisista medioista.
Teoriaosuudessa tarkastellaan sitä, mitä rekrytoinnilla tarkoitetaan ja miten eri keinoin sitä voidaan toteuttaa. Tämän jälkeen tarkastellaan LinkedIniä sovelluksena, sekä rekrytoinnin välineenä. Tutkimusosuuden laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla rekrytoinnista vastaavien ja LinkedIniä käyttävien eri yritysten työntekijöiden kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että LinkedInin käyttö rekrytoinnissa on yleistä, mutta sen käyttötavat vaihtelivat yritysten välillä. LinkedIn koettiin usein parhaaksi sosiaalisen median kanavaksi rekrytoinnin kannalta, koska sen koetaan keskittyvän työsisältöön. Suurimpina kehityskohteina koettiin LinkedInin hankalakäyttöisyys, hakutoiminnon haastavuus sekä rajausmahdollisuuksien niukkuus. Hyviksi ominaisuuksiksi nähtiin LinkedInin keskittyminen työsisältöön, helposti saatavilla olevat tiedot sekä verkoston hyödyntämisen tehokkuus. Recruiting is one of the most important operations in companies. When successful it createa a lot of value for the company and in failure it can be costly. One of the major trends in recruiting is social media and the usage of its channels. One of them is LinkedIn, which is the largest professional network in the world.
The purpose of this thesis is to look into how organisations in Southwest Finland use LinkedIn in recruiting, what type of experiences they have had, which functions work well and which functions need to be developed, and discusses whether LinkedIn is seen as the best option for recruiting in social media.
The theoretical part defines the concepts of recruiting, LinkedIn and recruiting in LinkedIn. The quantitative research of the use of LinkedIn in recruiting was conducted by semi-structured interviews with people who are responsible of recruiting in their company and use LinkedIn.
The results show that the usage of LinkedIn in recruiting is common, but the ways of using it vary between the companies. LinkedIn was seen as the best option for recruiting out of all the channels in social media as it is work-oriented. Not being user-friendly, difficulties in using the search feature and the lack of limiting options were seen as the importants functions to develop. Well working functions include LinkedIn being work-orientated, easy access to information and ability to use networks efficiently.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millä tavalla yritykset Varsinais-Suomessa hyödyntävät LinkedIniä rekrytoinnissaan ja millaisia kokemuksia siitä on kertynyt. Työ pohtii mikä koetaan toimivaksi ja mikä puolestaan kehitettäväksi LinkedInissä rekrytoinnin kannalta, sekä koetaanko LinkedIn parhaimpana vaihtoehtona rekrytointiin sosiaalisista medioista.
Teoriaosuudessa tarkastellaan sitä, mitä rekrytoinnilla tarkoitetaan ja miten eri keinoin sitä voidaan toteuttaa. Tämän jälkeen tarkastellaan LinkedIniä sovelluksena, sekä rekrytoinnin välineenä. Tutkimusosuuden laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla rekrytoinnista vastaavien ja LinkedIniä käyttävien eri yritysten työntekijöiden kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että LinkedInin käyttö rekrytoinnissa on yleistä, mutta sen käyttötavat vaihtelivat yritysten välillä. LinkedIn koettiin usein parhaaksi sosiaalisen median kanavaksi rekrytoinnin kannalta, koska sen koetaan keskittyvän työsisältöön. Suurimpina kehityskohteina koettiin LinkedInin hankalakäyttöisyys, hakutoiminnon haastavuus sekä rajausmahdollisuuksien niukkuus. Hyviksi ominaisuuksiksi nähtiin LinkedInin keskittyminen työsisältöön, helposti saatavilla olevat tiedot sekä verkoston hyödyntämisen tehokkuus.
The purpose of this thesis is to look into how organisations in Southwest Finland use LinkedIn in recruiting, what type of experiences they have had, which functions work well and which functions need to be developed, and discusses whether LinkedIn is seen as the best option for recruiting in social media.
The theoretical part defines the concepts of recruiting, LinkedIn and recruiting in LinkedIn. The quantitative research of the use of LinkedIn in recruiting was conducted by semi-structured interviews with people who are responsible of recruiting in their company and use LinkedIn.
The results show that the usage of LinkedIn in recruiting is common, but the ways of using it vary between the companies. LinkedIn was seen as the best option for recruiting out of all the channels in social media as it is work-oriented. Not being user-friendly, difficulties in using the search feature and the lack of limiting options were seen as the importants functions to develop. Well working functions include LinkedIn being work-orientated, easy access to information and ability to use networks efficiently.