"Et olis joku tyyppi, jonka kaikki tietäis": Koulunuorisotyöntekijän työnkuva Naantalin yläkouluissa
Lampolahti, Krista (2020)
Lampolahti, Krista
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100721127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100721127
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Naantalin yläkouluihin koulunuorisotyöntekijän työnkuvan malli. Koulumaailmaan kaivataan uusia toimijoita jo pitkään toimineiden ammattien lisäksi. Koulunnuorisotyöntekijä voi toimia matalan kynnyksen palveluna, joka toimii koulussa muiden ammttilaisten rinnalla yhteistyössä. Nuorten syrjäytyminen on yhä kasvava ongelma Suomessa. Ennaltaehkäisevä työ on avainasemassa pyrkimyksessä vähentää syrjäytymistä ja siihen ajatumisen riskejä. Nuoruus aika on herkkää, oikeiden valintojen tekemisessä sekä oman identiteetin, että vahvuuksien löytämisessä nuoret tarvitsevat tukea. Jokaisella tulisi olla joku, jonka kanssa näitä asioita voi pohtia. Pohdintoihin ei aina tarvita ammattilaisen apua ajanvarauksella, riittää että on aikuinen kenellä on aikaa kohtaamiselle keskellä arkea.
Tutkimuksessa kartoitettiin Naantalin kahden yläkoulun henkilökunnan kokemaa tarvetta koulunuorisotyöntekijän työmuodoille ja sen kehittämiselle. Naantalin yläkouluissa ei työskentele kouluihin palkattua koulunuorisotyöntekijää. Kyseessä on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tietopohja lähestyy koulun arjessa esiin tulevia teemoja toimijuuden näkökulmasta. Tutkimuksessa toteutettiin viisi puolistrukturoitua teemahaastattelua ja niiden yhteydessä SWOT-analyysi. Haastateltavat kuuluivat kaikki osaksi kouluhenkilökuntaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla teemoittellen, hyödyntäen haastattelurunkoa.
Haastatteluista saatujen tulosten pohjalta nousseen tarpeen mukaan koottiin koulunuorisotyöntekijän työmuotoja ja työtehtäviä Naantalin yläkouluihin. Koulunuorisotyöntekijän toimenkuvassa tärkeiksi teemoiksi nousivat: ennaltaehkäisevyys, kiireetön mahdollisuus kohtaamiselle, yhteistyön monet muodot ja sitä kautta yhteisöllisyyden lisääminen kouluissa.
Tutkimuksessa kartoitettiin Naantalin kahden yläkoulun henkilökunnan kokemaa tarvetta koulunuorisotyöntekijän työmuodoille ja sen kehittämiselle. Naantalin yläkouluissa ei työskentele kouluihin palkattua koulunuorisotyöntekijää. Kyseessä on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tietopohja lähestyy koulun arjessa esiin tulevia teemoja toimijuuden näkökulmasta. Tutkimuksessa toteutettiin viisi puolistrukturoitua teemahaastattelua ja niiden yhteydessä SWOT-analyysi. Haastateltavat kuuluivat kaikki osaksi kouluhenkilökuntaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla teemoittellen, hyödyntäen haastattelurunkoa.
Haastatteluista saatujen tulosten pohjalta nousseen tarpeen mukaan koottiin koulunuorisotyöntekijän työmuotoja ja työtehtäviä Naantalin yläkouluihin. Koulunuorisotyöntekijän toimenkuvassa tärkeiksi teemoiksi nousivat: ennaltaehkäisevyys, kiireetön mahdollisuus kohtaamiselle, yhteistyön monet muodot ja sitä kautta yhteisöllisyyden lisääminen kouluissa.